El port i l'aeroport fan les paus
Totes dues infraestructures reivindiquen la seva convivència després d’haver posat fi a discrepàncies històriques
BarcelonaEls aeroports i els ports són dues infraestructures que no acostumen a estar tan a prop com ho estan a Barcelona, i menys amb les dimensions que tenen a la capital catalana. Una proximitat que ha provocat més d’un maldecap durant dècades, però ara sembla que comença una nova etapa d’entesa, polides les principals discrepàncies, com la convivència de les grues portacontenidors amb els avions que les sobrevolen.
Així ho han fet valdre tant el president del port de Barcelona, José Alberto Carbonell, com la directora de l’aeroport del Prat, Eva Valenzuela, en una trobada organitzada aquest dilluns per l’Institut d’Economia de Barcelona (IEB) per debatre sobre els principals motors de l’economia catalana. “Aquesta proximitat és un avantatge estratègic únic al sud d’Europa”, ha valorat Valenzuela, que ha defensat les eficiències logístiques i la intermodalitat que s’aconsegueixen.
La principal causa d’aquesta entesa són els creueristes, que omplen molts dels vols intercontinentals que van cap als Estats Units. “Els creuers reforcen la connectivitat internacional de l’aeroport. Alimenten aquestes rutes, les fan més sostenibles i permeten que es puguin mantenir al llarg de l’any”, ha remarcat Valenzuela. “Són una externalitat positiva”, ha valorat Carbonell, sense oblidar-se de dir que la primera nacionalitat d’aquest tipus de turistes són estatunidencs, el 30% dels creueristes que passen per la ciutat.
Una visió també compartida per un altre dels ponents de la jornada, l’exconseller d’Economia i Coneixement Andreu Mas-Colell. “Quan em trobo un investigador que m’explica que hi ha massa turistes, li faig notar que els avions que volen des dels Estats Units venen plens de creueristes i pel mig hi ha investigadors. No omplirem avions només amb investigadors”, ha subratllat Mas-Colell. “Ens hem d’adaptar, i s’hauran de sacrificar algunes coses, però el benefici del turisme és molt i molt clar”, ha afegit.
Però no tot passa pels creuers, amb un impacte sobre la ciutat molt contestat pels veïns, sinó que la simbiosi entre aeroport i port també afecta les mercaderies. “Cada vegada més, les empreses marítimes complementen el transport marítim amb l’aeri”, ha assenyalat el president del port, i ha afegit que “la capacitat de tenir les dues infraestructures ajuda les empreses a complementar la seva distribució”.
Tot plegat és una aposta per augmentar aquest transport de mercaderies que enllaça amb la capacitat actual del Prat. “L’ampliació és important perquè guanyin pes les mercaderies”, ha defensat Carbonell. De fet, el projecte d’Aena ha aconseguit superar les reticències inicials que tenia el port, amb un acord entre totes dues institucions que farà possible que aquests dos motors de l’economia convisquin i puguin continuar creixent. Alguns dels punts que han acordat són aixecar un 1% la pista per reduir l’espai de seguretat que ha d’envoltar l’aeroport i que, en els plans originals de l’ampliació, impactava de ple en el desenvolupament del port.
“Tant el desenvolupament del port com el de l’aeroport són importants”, ha defensat Valenzuela, que ha demanat potenciar la coordinació i la col·laboració. No obstant això, com ha indicat el president del port, encara queda una carpeta a resoldre, la referent a les radiocomunicacions de les aeronaus amb l’aeroport quan passen per sobre de tots els contenidors que hi ha a les terminals marítimes.