Aerolínies
Economia  /  Aerolínies 21/09/2022

Els europeus cada vegada volen més lluny: gairebé doblen els quilòmetres del 2005 al 2019

El sector augmenta un 34% les emissions de CO₂ durant aquest mateix període

2 min
Dos avions de Ryanair en una imatge d’arxiu.

Brussel·lesLes aerolínies cada vegada contaminen més , els europeus agafen més avions i, sobretot, volen més lluny. Segons l'informe triennal de l'Agència de Seguretat Aèria de la Unió Europea (EASA en les sigles en anglès), entre 2005 i 2019 —just abans de l'inici de la pandèmia—, els quilòmetres recorreguts pels passatgers d'avió de la Unió Europea gairebé es van doblar i van passar de 781.000 milions a 1.484.000 milions. El nombre total de vols també va créixer, tot i que en menor mesura: un 15% més, fins a arribar als 925.000. Pel que fa a les emissions de CO₂, van augmentar un 34%, i el 2019 el sector va emetre'n 147 milions de tones.

Per la pandèmia, esclar, l'activitat aèria va baixar de sobte i en picat. Els quilòmetres recorreguts pels passatgers europeus va reduir-se el 2020 prop d'un 75%, i el nombre de vols, més del 50%. Ara bé, es preveu que el 2025 (o fins i tot abans) ja es recuperi l'activitat aèria anterior al covid i, fins i tot, se superi. En aquest sentit, l'informe que s'ha publicat aquest dimecres recorda que abans de la pandèmia el sector aeri era el responsable del 4% de les emissions globals de gasos d'efecte hivernacle.

Tanmateix, l'EASA vol que les emissions del sector es redueixin en un 69% el 2050, any en què la Unió Europa s'ha compromès per llei a aconseguir la neutralitat climàtica. És a dir, només emetre el CO₂ que sigui capaç d'absorbir el seu territori. De moment, l'aviació ha guanyat en eficiència energètica, cosa que ha permès que les emissions de diòxid de carboni per passatger s'hagin reduït un 2,3% des del 2005. Fonts de l'agència, però, subratllen que per assolir l'objectiu marcat "cal prendre decisions més àmplies i decisives".

Una de les grans apostes de la Unió Europea és l'ús dels combustibles sostenibles, que s'obtenen, per exemple, d'olis de cuina reduïts i tenen molt menys impacte climàtic que el querosè. Actualment, però, aquest tipus d'energia no arriba ni a significar el 0,05% dels combustibles que gasten els avions perquè són bastant més cars que els hidrocarburs tradicionals.

stats