Consum

El ministeri de Consum obre un expedient sancionador a una sisena aerolínia 'low cost'

Segueix el mateix procediment que amb Ryanair i Vueling pel cobrament de suplements per a l'equipatge de mà

Aeroport de Barcelona.
2 min

BarcelonaEl govern espanyol manté la seva lluita contra el cobrament de l'equipatge de mà. El ministeri de Consum, amb Pablo Bustinduy al capdavant, ha obert un nou expedient sancionador a una aerolínia low cost per possibles pràctiques abusives. El procediment arriba després de les multes per 179 milions d'euros que va imposar a cinc companyies aèries a finals de l'any passat, de les quals tres han vist acceptades en l'última setmana les mesures cautelars que van reclamar a la justícia.

"Vull ser molt clar: el ministeri de Consum sempre complirà amb la seva obligació de defensar els consumidors, per molt poderoses que siguin les empreses que hi hagi davant. Cap empresa està per sobre de la llei", ha sostingut Bustinduy aquest dijous. El ministre ha remarcat que cobrar per la maleta de mà és "il·legal", tal com ha dit que determinen tant la legislació espanyola com la jurisprudència europea. En aquest sentit, a finals del 2023 l'Eurocambra va votar a favor de demanar que els viatgers puguin portar una maleta de mà als avions de manera gratuïta, però més recentment els estats membres de la Unió Europea van acordar permetre a les aerolínies cobrar per l'equipatge de mà.

Com que l'expedient sancionador es troba en fase d'investigació, el ministeri no pot comunicar el nom de l'aerolínia fins que no se signi la resolució final, ni tampoc la xifa amb què podria ser sancionada. Però com va passar amb les altres cinc companyies aèries sancionades (Ryanair, Vueling, EasyJet, Norwegian i Volotea), els motius del procediment són per cobrar suplements per l'equipatge de mà o per reservar seients contigus per acompanyar persones dependents, així com l'opacitat en l'establiment dels preus. Ryanair va rebre la sanció més alta, amb 107 milions d'euros, seguida per Vueling, amb 39 milions d'euros.

Es tracta d'un procediment que s'espera que pugui durar mesos. En el cas de la darrera macromulta a les low cost, feta pública a finals del 2024, la instrucció de l'expedient es va allargar durant més d'un any. Quan s'acabi el procediment administratiu, en cas que hi hagi una sanció, les aerolínies poden recórrer-la, com han fet Ryanair, Norwegian i Vueling.

Suspensió cautelar

El nou expedient de Consum arriba després que el Tribunal Superior de Justícia de Madrid (TSJM) suspengués cautelarment dijous passat les sancions imposades pel ministeri a Ryanair i Norwegian, que podran mantenir la seva política d'equipatge actual fins que hi hagi una sentència ferma. Uns dies després, els jutges van dictar en el mateix sentit per a Vueling, que també havia recorregut la multa davant de la justícia.  

"No hi haurà pressió ni intimidació que ens puguin distreure d'aquesta tasca i lliurarem aquesta batalla fins al final", ha afegit Bustinduy. La sala va acceptar les mesures cautelars reclamades per les companyies aèries afectades perquè resulta "evident" que la suma exigida pel ministeri és "molt elevada i el pagament anticipat provocaria un desfasament i dificultats a la tresoreria". En el moment d'imposar les sancions, Consum va explicar que el càlcul es va fer amb el criteri del benefici il·lícit obtingut, és a dir, segons els guanys obtinguts per les companyies aèries per les pràctiques infractores.

stats