La Barcelona Wine Week preveu batre rècords tot i la preocupació per la caiguda del consum de vi
La fira de vi espanyol comptarà amb 1.350 cellers, 320 dels quals catalans
BarcelonaLa Barcelona Wine Week, el congrés de vi espanyol que se celebra anualment a Barcelona, tornarà a créixer aquest any en nombre d'expositors, visitants i metres quadrats, segons han informat aquest dimecres els organitzadors de la trobada. El sector es reuneix en un moment de complicacions pel canvi climàtic, les tensions comercials entre la Unió Europea i els Estats Units i la preocupació per la disminució del consum de vi arreu del món.
En total, hi ha registrats 1.351 cellers d'arreu de l'Estat, un 5% més que l'edició del 2025 i 880 compradors internacionals, un 14% més que l'edició anterior. La fira, que se celebrarà la setmana vinent entre el 2 i el 4 de febrer, ocuparà 10.900 metres quadrats, 800 més que l'any passat, del recinte de la plaça d'Espanya de Fira de Barcelona. Amb 320 cellers presents, Catalunya serà la comunitat autònoma amb una presència més gran a la trobada, seguida de Castella i Lleó, La Rioja i Castella-la Manxa.
Céline Pérez, directora de la Barcelona Wine Week, ha destacat que un 95% dels expositors presents a l'edició passada tornaran a ser presents a l'edició d'aquest any, que serà la sisena. Des de la primera, el 2020, el congrés ha duplicat tant el total de metres quadrats com d'empreses expositores. "No esperem a ser la fira més gran del sector, sinó la més representativa i la més qualitativa", ha afegit Pérez.
La trobada té lloc en un context d'incertesa i, en part, preocupació per la situació del sector. "Som conscients que el sector vitivinícola espanyol s'enfronta a reptes rellevants", ha assegurat Pérez. Entre aquests n'hi ha que afecten el sector des de fa anys, com el canvi climàtic: el 2025, per exemple, la collita de raïm a Espanya va ser "una de les més baixes del segle XXI", ha recordat. A més, el sector també treballa en possibles canvis en la normativa d'etiquetatge del vi.
No obstant això, "el que més ens preocupa és l'estancament del consum" a escala mundial, ha indicat Pérez. En l'últim any hi ha hagut "una caiguda del 4% del consum" motivada per factors com "les preocupacions de salut i la preferència per altres begudes", especialment entre els consumidors més joves, que han introduït "nous hàbits de consum" amb menys vi, quan fa pocs anys aquesta beguda "tenia una presència diària" en la dieta de molts països. Això fa que "els mercats madurs", com els europeus, estiguin "en declivi", ha comentat la directora del certamen.
Suport als tractats de lliure comerç
Aquesta retallada del consum s'afegeix a la introducció d'aranzels, sobretot als EUA, un dels principals mercats on els cellers espanyols i catalans venen més. Igual que l'any passat, el Wine Week se centrarà en ajudar els productors a obrir i ampliar mercats per "mitigar la dependència" dels EUA, amb especial èmfasi en estats pròxims com els Països Baixos i Alemanya, o més llunyans, com el Japó i el Canadà (on les exportacions van créixer arran d'un acord comercial amb la UE).
Espanya té uns 4.000 cellers, dels quals més de 3.000 venen regularment a l'estranger. Segons ha explicat José Luis Benítez, director general de la Federació Espanyola del Vi —la patronal estatal del sector—, entre el gener i el novembre de l'any passat les exportacions van caure un 2% en comparació amb els mateixos mesos del 2024, però en el cas del mercat nord-americà la davallada va ser del 14%, en bona part perquè molts clients d'aquest país es van anticipar a les noves barreres comercials i van incrementar els estocs durant els mesos abans de l'arribada de Donald Trump a la presidència.
En aquest aspecte, tant Pérez com Benítez han celebrat la signatura recent de dos tractats de lliure comerç per part de la Unió Europea, el primer amb el Mercosur (el bloc de països d'Amèrica del sud) i amb l'Índia. Sobre el segon, Benítez ha destacat que fins ara els aranzels que posava el govern indi feien que aquest país fos un mercat "infranquejable per als cellers petits, que a Espanya són tots".
Així mateix, s'ha mostrat optimista sobre l'acord amb el Mercosur: "Respectant a qui afecti el Mercosur, la Federació sempre ha estat donant suport a aquest tractat", ha explicat. Tot i que el Mercosur inclou dos països exportadors de vi, com l'Argentina i Xile, Pérez ha destacat la importància del Brasil com a potencial mercat emergent on els cellers de l'Estat podran créixer en un futur pròxim.
Estem treballant per ampliar aquesta informació