Inversió de 30 M€ per modernitzar la terminal per on entra el 80% del cafè d'Espanya
El de Barcelona és el segon port més important d'Europa per a aquest tràfic
BarcelonaFins que arriba a la tassa de cada matí, el cafè passa per moltes etapes, des de la plantació a països llunyans com el Brasil o el Vietnam fins al torrat en fàbriques més properes i la seva comercialització a les lleixes dels supermercats. Durant aquest llarg procés, una etapa fonamental té lloc al port de Barcelona, on hi ha la terminal que rep els grans de cafè en cru i els prepara per enviar-los als torradors.
Aquestes instal·lacions, la Barcelona International Terminal (BIT), són la porta d'entrada del 80% dels grans de cafè que arriben a Espanya, amb el processament de 210.000 tones anuals. Això converteix el de Barcelona en el segon port més important d'Europa per a aquest tràfic, només per darrere del d'Anvers (Bèlgica).
La terminal va néixer de la mà de la companyia local Masiques i la multinacional suïssa Société Générale de Surveillance (SGS). Es va inaugurar als anys vuitanta, quan es va liberalitzar el comerç d'aquest producte a Espanya, i ara es modernitzarà amb una inversió de 30 milions d'euros. "És un pas més en aquesta història d'èxit", ha defensat el conseller delegat de Masiques, José Miguel Masiques, segona generació de l'empresa familiar, durant la presentació del projecte.
La terminal Barcelona International Terminal (BIT) s'actualitzarà i, per fer-ho, s'haurà de traslladar. En un espai tan sol·licitat com els terrenys del port de Barcelona, la seva sortida serà clau perquè en les instal·lacions actuals, amb prop de 63.000 metres quadrats al moll d’Álvarez de la Campa, creixi una altra empresa, la catalana Elian, comprada pel grup estatunidenc Viserion.
La nova BIT es construirà a la ronda del port, en una parcel·la de més de 53.000 metres quadrats. El Consorci de la Zona Franca de Barcelona (CZFB) serà qui tindrà el terreny en concessió de gestió durant els pròxims 50 anys, tenint en compte que la terminal té la condició fiscal de zona franca duanera. Les obres es preveu que s'allarguin fins a mitjans del 2027, amb el CZFB i el Port de Barcelona repartint-se la inversió.
"És la terminal de cafè més important del sud d’Europa, i el nou projecte ha de permetre que continuï mantenint aquesta posició de lideratge", ha valorat el president del Port de Barcelona, José Alberto Carbonell. Aquí hi influeix també que Espanya sigui el segon fabricant de cafè soluble i cafè descafeïnat més gran d'Europa, i també el tercer productor de cafè torrat.
Tot i que tindran menys espai, les futures instal·lacions tindran la mateixa capacitat, amb la possibilitat d'emmagatzemar fins a 50.000 tones de cafè verd. També permetran duplicar la capacitat de producció actual i automatitzar processos, així com incorporar-ne de nous per arribar a més clients, com, per exemple, la neteja o la barreja dels grans de cafè. "Hem d'arribar a més fàbriques", ha assenyalat Masiques, amb el focus posat en tenir més presència a França o el nord d'Àfrica i estrenar-se a mercats com Suïssa. Actualment, la terminal compta amb entre 80 i 100 treballadors i s'espera ampliar la plantilla en la nova etapa.