ENTRETENIMENT
Economia 04/08/2019

El primer autocine del segle XXI a Catalunya busca inversor

S’ubicarà a l’àrea metropolitana de Barcelona, tindrà capacitat per a 200 vehicles i obrirà a l’hivern

Elisabet Escriche
4 min
El primer autocine del segle XXI  a Catalunya busca inversor

BarcelonaCatalunya tornarà a tenir un autocine 36 anys després del tancament del del Prat de Llobregat. Segons ha pogut saber l’ARA, s’obrirà aquest hivern, s’ubicarà a l’àrea metropolitana de Barcelona, i el terreny tindrà 25.000 metres quadrats i capacitat per a 200 cotxes. L’empresa que l’impulsa és Drive in Barcelona, formada per tres socis (Jonathan Álvarez, Jorge Gutiérrez i Martí Morató) que ara busquen un quart inversor abans de tancar la seva ubicació definitiva. “Estem intentant que tingui el millor accés possible”, explica Morató.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

Les dues ubicacions més ben posicionades són una zona del Fòrum, just davant del mar, o la de Bellvitge, a l’Hospitalet, on va estar instal·lat també el Cirque du Soleil. Els responsables de l’empresa impulsora ja han mantingut reunions amb els ajuntaments de Barcelona, l’Hospitalet de Llobregat i Badalona per explicar-los el projecte. La inversió inicial, amb la instal·lació de la infraestructura i el lloguer del terreny per un any, és de 150.000 euros. “Ja tenim tots els proveïdors per fer el muntatge”, concreta Morató. L’entrada a l’autocine costarà uns 10 euros per vehicle i la idea és que estigui obert tots els dies de l’any. “Els primers mesos, però, pot ser que comencem amb tres o quatre dies a la setmana”, puntualitza el cofundador. La idea és fer un mínim de dues sessions diàries, tot i que en l’horari d’hivern s’incrementaran a tres. “A l’estiu n’hem de fer una menys perquè per veure correctament la pantalla s’ha de tenir una determinada foscor”. Els vehicles s’estacionaran l’un darrere l’altre per garantir una bona visibilitat i el so arribarà a través d’una freqüència de la ràdio del cotxe que permetrà escoltar la pel·lícula en versió original o doblada. Es projectaran tant films que s’estrenin a la cartellera com clàssics.

‘Food trucks’ temàtics

A banda de la projecció, l’espectador també podrà comprar menjar en qualsevol dels food trucks que hi haurà al recinte o fins i tot demanar que li portin el menjar al cotxe a través d’una aplicació. “Es faran nits temàtiques: si la pel·lícula és japonesa, per exemple, el menjar que es vendrà també ho serà”, concreta Morató. L’espai també comptarà amb una “zona sostenible” on es podran carregar els cotxes elèctrics mentre es veu la pel·lícula.

La idea va sorgir dels dos socis de Morató, que són de Gijón, on hi ha un autocine que fa 26 anys que funciona. “Van venir a viure a Barcelona i els va sorprendre que aquí no n’hi hagués cap”, diu Morató. A banda de projeccions, el projecte també preveu acollir altres tipus d’esdeveniments.

Actualment Espanya té set espais d’aquestes característiques. A banda del de Gijón, també n’hi ha dos a Alacant i un a València, Torrelavega, Biscaia i Madrid. El de la capital espanyola ha estat l’últim a obrir les portes: es va inaugurar el 24 de febrer del 2017. Ubicat al districte de Chamartín i amb 25.000 metres quadrats, és el més gran d’Europa. Té capacitat per a 350 cotxes i a l’estiu disposa d’una zona de 160 hamaques. Obre cada dia i fins i tot té un conveni amb l’empresa de car sharing Ubeeqo perquè els espectadors que no tinguin cotxe hi puguin anar. “Funciona molt bé, tenen una mitjana de 80.000 espectadors l’any”, assegura Morató. Segons l’impulsor del projecte, l’objectiu és oferir un tipus d’experiència diferent de la que tens en un cinema. “S’hi ha d’afegir que els cinemes a la fresca que es fan a Barcelona tenen molt bona acceptació”, diu.

El primer autocine d’Espanya va obrir l’any 1959 a Barajas. Va tenir una vida molt curta perquè, tot i ser un dels més moderns de l’Europa d’aquella època, al cap de pocs mesos el règim de Franco el va censurar per “indecorós”.

El Prat de Llobregat, el pioner

A Catalunya el primer i únic autocine es va inaugurar l’1 de setembre del 1977 al Prat de Llobregat. Les primeres pel·lícules que s’hi van projectar van ser Els dotze dies d’Astèrix, en sessió de tarda, i Frenesí, a la nit. Estava situat al quilòmetre 7 de l’autovia de Castelldefels, tenia 18.000 metres quadrats i encara més capacitat que el de Madrid (395 cotxes). La pantalla era de 250 metres quadrats i el so se sentia a través d’una gran torre. Com a serveis, la instal·lació tenia un petit bar i una infermeria. El poc interès de les noves generacions va fer que set anys després d’obrir, el 1983, l’autocine tanqués.

Tot i que hi va haver alguna experiència d’autocine a Texas l’any 1921, el primer que es va inaugurar al món va ser a Nova Jersey 11 anys més tard. La idea va ser de Richard M. Hollingshead, la mare del qual no podia anar al cinema perquè, a causa del seu pes, no cabia a la butaca. Hollingshead va patentar la idea un any abans i, per fer-la possible, va instal·lar un projector al capó del seu cotxe que va dirigir cap a un gran llençol que havia lligat a dos arbres. El terreny on va ubicar l’autocine era darrere de casa seva i la primera pel·lícula que s’hi va projectar va ser Two white arms. El dia de l’estrena hi van anar 600 espectadors que van pagar 25 cèntims per persona i 25 més per vehicle.

L’invent de Hollingshead es va convertir en tot un fenomen entre finals de la dècada dels 50 i principis dels 60, fins al punt que l’any 1958 els Estats Units va arribar a tenir un total de 4.063 autocines. Després d’uns anys de decadència, actualment en queden prop de 400. Ohio, Nova York, Indiana o Califòrnia són quadre dels estats que en tenen més.

stats