Automoció

Cupra aterrarà al Pròxim Orient després de renunciar als EUA

La marca esportiva de Seat presenta el Tindaya, un prototip per a la pròxima dècada

Markus Haupt, president de Cupra, en la presentació del prototip Tindaya, a Múnic
3 min

MúnicCupra descarta de moment entrar al mercat dels Estats Units, tal com havia previst, a causa de la nova situació en el comerç internacional. "[Renunciar al mercat estatunidenc] Ha estat una decisió molt dura però molt madura", ha reconegut el president interí de Seat i Cupra, Markus Haupt, en una trobada amb periodistes a Múnic, tot i que s'ha obert a tornar a provar-ho en un futur. "No tirem la tovallola", ha afegit. Malgrat tot, el màxim executiu de la companyia ha refermat la vocació global de la marca, present ja en cinquanta països, i ja està en tractes per entrar al Pròxim Orient, en concret a l'Aràbia Saudita i els Emirats Àrabs Units.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

Respecte a aquesta voluntat d'entrar al Pròxim Orient –només amb la marca Cupra, no amb Seat–, Haupt ha indicat que són mercats amb un gran creixement econòmic, amb molta gent jove amb capacitat de compra i amb molts expatriats que hi viuen i ja coneixen la marca. De fet, ha indicat que la decisió s'ha pres després que particulars i també empreses i concessionaris de la zona hagin contactat amb ells. "És un mercat amb molt potencial per a nosaltres", ha indicat.

Cupra ha presentat al Saló de l'Automòbil de Múnic, el IAA Mobility, el model Raval. Es tracta del primer model 100% elèctric que es fabricarà a la planta de Martorell, i es llançarà al mercat el primer trimestre de l'any que ve. Després també es fabricarà a Martorell un altre cotxe compacte urbà amb la mateixa plataforma, el Volkswagen ID Polo. Però de moment no hi ha intenció de fabricar un model elèctric amb la marca Seat. "Llançar un cotxe elèctric amb la marca Seat ara no és viable", ha remarcat Haupt, tot i que en un futur, quan l'electromobilitat s'imposi i es redueixin els costos de fabricació, podria haver-hi un Seat elèctric. "Arribarà el dia que suposo que sí", ha dit el màxim responsable de la companyia.

Haupt tampoc ha volgut posar data a quan s'assignarà per part del grup una segona plataforma elèctrica a la planta de Martorell, cosa que els sindicats consideren essencial per assegurar el futur industrial. Amb tot, el president de Seat ha indicat que "l'estratègia de futur implica tenir dues plataformes a la fàbrica".

Aranzels xinesos

Respecte als aranzels xinesos que graven el model Tavascan (l'elèctric gran de Cupra que es fabrica al gegant asiàtic per al mercat europeu), el president de la companyia ha dit que "les converses amb la Comissió Europea van pel bon camí". "Sembla que estem en la recta final, i som optimistes que es prendrà una resolució positiva", ha afegit. Aquests aranzels posen en perill els comptes de la companyia, ja que si es repercuteixen en el preu del cotxe cau la rendibilitat, però si es deixa de vendre, per compensar les emissions globals de l'empresa s'haurien de produir (i, per tant, vendre) menys cotxes de motor de combustió.

Respecte a la possibilitat que la Unió Europea flexibilitzi els terminis per continuar fabricant cotxes amb motor de combustió, Haupt ha refermat l'aposta pel cotxe elèctric, tot i que ha indicat que Seat i Cupra fabriquen amb totes les tecnologies –combustió interna, híbrids, híbrids endollables i elèctrics– perquè és el que demanen els clients. "És una situació de confort, perquè tenim una oferta molt àmplia", ha dit. Malgrat tot, ha reclamat a les autoritats "un entorn de decisió a llarg termini que sigui estable".

També s'ha felicitat que a Espanya hagin tornat les ajudes del pla MOVES al cotxe elèctric, però, alhora, ha insistit en la necessitat que, com en altres països, les ajudes al cotxe elèctric vagin directament al comprador en el moment de la compra, i que n'hi hagi d'altres tipus, com rebaixes fiscals.

En ple centre de Múnic, Cupra ha presentat el Tindaya, un prototip que mostra cap on vol anar el disseny de Cupra. "Volem mostrar el pròxim nivell del llenguatge del nostre disseny", ha dit Haupt, que s'ha mostrat convençut que aquest prototip "serà una realitat que pot veure la llum a principis de la pròxima dècada"

stats