Automoció

Europa (i també Catalunya) castiga Tesla per la deriva política d'Elon Musk

Les vendes de la marca nord-americana es desplomen un 45% al Vell Continent

El concessionari de Tesla a l’Hospitalet de Llobregat.
3 min

BarcelonaUn cotxe xinès, l'MG ZS, ha estat el més venut a Espanya el mes de febrer, desplaçant del primer lloc del podi el Dacia Sandero. El consum d'automòbils està canviant i, mentre els cotxes xinesos guanyen mercat al conjunt d'Europa, a Espanya i a Catalunya la gran marca de l'electrificació, Tesla, perd pistonada i veu com les seves vendes es desplomen just quan el seu fundador i primer executiu, Elon Musk, ha guanyat tot el pes polític com a persona de màxima confiança del president dels Estats Units, Donald Trump.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

Les xifres són clares. Les vendes de Tesla durant els dos primers mesos de l'any han caigut un 57% a la província de Barcelona, un 47% a la de Girona, un 16% a la de Lleida i un 62% a la de Tarragona. Al conjunt de l'Estat, Tesla ha venut 1.186 unitats els dos primers mesos de l'any, cosa que suposa quasi un 44% menys que els dos primers mesos del 2024.

No és un fenomen català o espanyol, sinó que és general a tot Europa. A escala europea encara no estan disponibles les dades del febrer, però aquesta davallada de Tesla es va notar al gener. Les marques d'automòbils xineses van matricular a Europa 37.134 vehicles al gener, un 52% més respecte al mateix mes de l'any passat. Però les matriculacions de Tesla van patir una caiguda del 45% interanual i van registrar només 9.913 unitats, segons les dades de l'última publicació de l'empresa d'anàlisi de dades del sector de l'automòbil Jato Dynamics, que destaca que les vendes tant del Model 3 com del Model Y mostren menys popularitat de Tesla a Europa en general.

La consultora explica que la caiguda de Tesla en un mes en què els vehicles elèctrics de bateria (BEV) van tenir bons resultats es pot atribuir en gran manera al pròxim canvi del seu Model Y, igual que la participació més gran del seu propietari, el multimilionari Elon Musk, en la política. "La solidesa dels vehicles elèctrics és particularment impressionant atesa la caiguda significativa en les vendes que Tesla va experimentar al gener", ha comentat l'analista global de Jato Dynamics, Felipe Muñoz, segons Europa Press.

La cotització de Tesla aquesta setmana, en què s'han publicat les dades de matriculacions de turismes a Europa per part de la patronal de fabricants del Vell Continent, Acea, ha caigut un 16,5% i ha deixat el preu dels seus títols en 281,95 dòlars per acció. Des de principis del 2025, la marca nord-americana de cotxes elèctrics s'ha desplomat un 30% a la borsa.

També crida l'atenció la caiguda de vendes de Tesla a Espanya, quan el mercat s'està recuperant i els cotxes amb bateria elèctrica, tot i ser lluny dels objectius marcats, augmenten en facturació. Malgrat tot, el Tesla Model 3 va ser el líder de vendes al febrer entre els electrificats a l'Estat, amb 526 matriculacions, quasi un 32% més que un any enrere. Però el model que ocupa el segon lloc, el Mini, amb 507 matriculacions, va créixer un 4.509%.

Impuls de la DANA

El mes de febrer a Espanya es van matricular 90.327 cotxes, un 11% més que el 2024. Aquest fort impuls va ser conseqüència, en part, de l'increment de les matriculacions a les zones afectades per la DANA a València. En concret, s'han venut als municipis afectats 5.334 unitats, un 400% més que el febrer de l'any passat. Sense aquestes vendes, el mercat creixeria un 5,8% el segon mes de l'any, segons les patronals del sector Anfac, Faconautro i Ganvam. Durant els dos primers mesos de l'any, ja se sumen 162.443 vendes, un 8,4% més que l'any passat, però encara un 10% per sota dels registres prepandèmia del 2020. Els dos primers mesos, a les zones afectades per la DANA s'han matriculat 10.241 turismes més que en el mateix període del 2024. A Catalunya, la venda de cotxes va créixer el 9,5% al gener, amb quasi 20.000 unitats.

stats