Transport
Economia Automoció 15/11/2022

Moventia creix a França amb una concessió de 113 milions

La companyia aspira a un 25% del negoci internacional en dos anys

2 min
Miquel Martí, president de Moventia.

BarcelonaEl grup català Moventia s'ha adjudicat una nova concessió de transport a França, per valor de 113 milions d'euros, segons ha explicat a l'ARA el president de la companyia, Miquel Martí. La concessió és per al transport urbà, interurbà i escolar a la conurbació de Pays de Grasse, que abasta 23 municipis al departament dels Alps Marírtims. La concessió és per 10 anys i Moventia preveu fer una inversió de 30 milions d'euros entre la construcció d'una nova base i la compra de 70 autobusos.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

Aquesta no és la primera concessió que obté Moventia a França, on ja està present en el transport de la zona de Pays de Montbéliard i disposa d'una flota de 130 autobusos. A més, també té presència al bicing de Marsella a través de la seva participada Inurba Mobility, de bicicletes urbanes.

La nova concessió forma part del procés d'internacionalització de la companyia. Actualment, segons Miquel Martí, un 15% de la facturació s'aconsegueix a l'estranger, i l'objectiu és arribar al 25% de negoci fora d'Espanya en dos o tres anys. Moventia té dues branques de negoci: Moventis, dedicada al transport col·lectiu, i Movento, dedicada a la mobilitat individual, amb concessionaris de cotxes, gestió de flotes, serveis postvenda i, també, el sistema car-as-a-service, és a dir, nous models de subscripció.

Després d'un 2020 i un 2021 "molt difícils", segons Martí, a causa de la pandèmia, el grup, que té 5.000 empleats, espera recuperar aquest 2022 els nivells prepandèmics, amb una facturació al voltant de 700 milions d'euros. En el cas de la venda de cotxes, malgrat la caiguda de les matriculacions i l'alentiment que s'està notant els dos últims mesos per la pujada de tipus d'interès, la facturació ja ha arribat als nivells del 2019 pel valor unitari actual més elevat dels cotxes, tant nous com de segona mà.

Competència deslleial de Renfe

En el cas del transport col·lectiu, s'ha assolit ja el 90% del nivell prepandèmic, però hi ha diferències. En els corredors on l'autobús competeix amb el tren, queda per sota a causa de la "competència deslleial" que, segons Martí, suposa la gratuïtat dels bitllets de Renfe. En aquest sentit, el president de Moventia reclama un reequilibri dels contractes de concessió perquè, a més, avançar en la descarbonització multiplica les inversions que s'han de fer. "Un autobús elèctric costa 2,5 vegades més que un dièsel", explica Martí, que afegeix que per a una empresa que té una flota de 1.850 vehicles, les inversions per anar cap a les emissions zero "són molt elevades".

stats