Banca

Juanjo Llopis: "Hem demostrat que Caixa Enginyers pot créixer sense compres, soci a soci"

Director general de Caixa Enginyers

El director general de Caixa Enginyers Juanjo Llopis.
05/04/2025
5 min

BarcelonaJuanjo Llopis (València, 1973) ha complert els seus primers cent dies com a director general de Caixa Enginyers. Defensor del model de banca cooperativa que pilota defensa que l’entitat té capacitat per créixer sense haver de fer compres, soci a soci, amb una xarxa d’oficines físiques combinada amb una potent aposta digital.

Què va ser el primer que va fer com a director general el 2 de gener?

— El primer, fixar prioritats. Estem enmig d'un pla estratègic que està vigent, que és una guia d'actuació clara i definida. Sí que volia prioritzar i accelerar els objectius que tenim marcats en el pla estratègic Transforma 2026. I es van concretar en reforçar el talent, l'eficiència i la digitalització. L’altra feina ha sigut donar-me a conèixer.

Però vostè no és nou a la casa.

— Efectivament, el mes passat vaig complir 8 anys a l'organització, però no tothom em coneixia. I també he volgut donar un caire més proper i més humà a la figura del director general.

Després de dos anys de resultats rècord, ¿què hem d'esperar aquest 2025?

— Voldria manifestar la meva satisfacció i la del meu equip directiu amb els resultats del 2024. En l'àmbit financer, amb 24 milions de resultat net, amb un increment del 22%, però sobretot, i del que estem més satisfets, és del reconeixement dels nostres socis. Hem assolit un índex de satisfacció històric, 8,64, 1,40 punts per sobre de la mitjana sectorial; i de recomanació per sobre del 50%, cosa que s'ha traduït en la distància més gran respecte al sector, que està en menys 13,7. Partim d'una situació envejable.

Què es pot preveure per al 2025?

— És cert que era un any que ja consideràvem que ens podia portar escenaris disruptius. Hem d'esperar i prendre les mesures amb calma i anàlisi. Els tipus d'interès aniran a la baixa i, en l'àmbit financer, serà un exercici més complicat. Tindrem reducció del marge d'interessos, però a la vegada també es poden generar oportunitats en els volums o en les operacions de crèdit. Confiem en continuar creixent amb dos dígits, com el 2024. La solvència quedarà per sobre del 18%, un 18,3% aproximadament; la rendibilitat del capital, el ROE, per sobre del 9%, 9,3% aproximadament; i podrem incrementar el volum de negoci en 1.000 milions.

Fins ara el seu creixement sempre ha sigut orgànic ¿Hi ha possibilitat de creixement inorgànic en una entitat com la banca cooperativa, és a dir, possibilitat de comprar?

— El nostre pla estratègic i el pla d'activitat del 2025 no ho preveuen. Nosaltres aquest any farem 58 anys d'història i, efectivament, el nostre creixement ha sigut orgànic, soci a soci, i sostingut i en diferents escenaris. S’ha demostrat la resiliència d'una entitat com Caixa Enginyers pels seus valors i ADN cooperatius. I tenim les dades. Si ens remuntem al 2008 –primer any de la fallida de Lehman Brothers, i el començament de la crisi financera més gran i recent a la qual també hem d'afegir una etapa de tipus d'interès negatius absolutament disruptiva i impensable, i altres escenaris com una pandèmia, uns escenaris bastant complexos de gestió–, Caixa Enginyers ha crescut més d'un 76%. I també l’equip de treballadors s'ha incrementat un 150%, fins a 568; hem multiplicat les oficines per 3 i ja en tenim 33; i el volum de negoci ha crescut també un 150%, en un sector en què s'ha reduït un 40%. Més de 40 entitats han desaparegut, més de 26.000 oficines han tancat i s'ha reduït l'ocupació en el sector financer en més d'un 40%. Els fets demostren que som capaços de créixer orgànicament i amb els nostres mitjans i, per tant, no preveiem comprar en els nostres plans a curt termini.

Juanjo Llopis

¿Esperen guanyar socis?

— El 2024 vam créixer en 3.000 socis nets i vam trencar la tendència d'un exercici en què havíem tingut una petita davallada, i aspirem a tancar el pla estratègic Transforma 2026 en 230.000. Actualment, estem en més de 216.000, per tant ens en faltarien uns 14.000. Aquest any ens plantegem sumar-ne 7.500. El creixement el basem en aquests fonaments financers cooperatius, que són sòlids i solvents, i en els índexs de recomanació que tenim dels socis, que volem que es tradueixin en recomanació efectiva i la incorporació de nous socis. El mateix model cooperatiu ens ha de portar a aquest creixement.

¿I quins altres elements ajuden a incrementar els socis?

— La banca mòbil, una col·laboració publicoprivada a la qual vam arribar gràcies a un concurs de la Generalitat que vam acabar guanyant. Prestem el servei a més de 300 municipis amb una població de més de 237.000 habitants. Això va començar al setembre en la ruta de Girona i al novembre i al desembre en comarques del Penedès, el Tarragonès i la Catalunya Central. Confiem que això contribueixi positivament al creixement de socis. I una altra línia és el fort compromís que ja tenim amb la presencialitat amb 33 oficines, que volem reforçar amb una xarxa d'agents financers, de prescriptors d’empreses d'assessoria que comparteixen valors amb nosaltres.

I quants poden arribar a ser?

— Almenys un per oficina. Ara mateix aspirem a tenir-ne, aquest any, de 20 a 25 i a completar tota la xarxa d'oficines de cara al 2026 i, per tant, passar de 33 a 40.

Caixa Enginyers va una mica a la inversa de la resta del sector, per exemple en matèria d’oficines o plantilla...

— Sí, aquest any ja podem confirmar l'obertura de 3 oficines pròpies noves. Ja disposem d'un local propi a Manresa, Vilanova i Vic i les hem inaugurat en aquest primer trimestre. Tenim un equip que està constantment explorant necessitats i oportunitats que puguin sortir en aquest àmbit i, si es donen les circumstàncies, estem en disposició de créixer una o dues oficines més per a aquest exercici, i d'aquí al final del pla Transforma. Actualment, aspirem a cobrir i arribar a les xifres que té la banca cooperativa en l'àmbit europeu. A Europa representa aproximadament un 23% del negoci i a Espanya només un 10%. Hi ha camí. Aquest és un espai que ha quedat orfe amb la desaparició de les caixes d'estalvi i que nosaltres, amb aquest model social de compromís amb els socis i el territori, aspirem a cobrir.

¿Caixa Enginyers espera treure'n alguna cosa, de l’opa del BBVA al Sabadell?

— Nosaltres tenim el nostre pla definit, que és clar i que es fonamenta en la base social, en la satisfacció i en la recomanació dels nostres socis.

Què ha suposat la banca mòbil en més de 300 municipis?

— Ha sigut una iniciativa molt encertada per part de la Generalitat. En l'àmbit intern de Caixa Enginyers, ha representat un repte operatiu i logístic molt important. Són 100 municipis per ruta i hem tingut més de 1.000 extraccions al caixer, més de 800 visites a l'oficina mòbil i hem fet més de 150 socis. Hi ha hagut una acollida en termes operatius que és satisfactòria. I, a més, creixent. És un negoci que serà incremental. També hem mesurat els índexs de satisfacció i de recomanació d'aquest servei i tenim que l'índex de satisfacció és d'un 9,54 i l'índex de recomanació està per sobre del 85%.

En termes de plantilla, quina és l'evolució que espera?

— Continuarem creixent. Tenim un model de creixement de la banca personal que ens obliga a continuar incrementant les plantilles. Aquest any hem tancat amb 568 persones, pels 533 de l'exercici anterior. Per tant, continuem creixent. Volem créixer més en l'atenció al soci. L’objectiu és arribar a unes 35 o 38 oficines i una plantilla d’unes 610 persones el 2026.

I en matèria digital, què els queda per fer?

— Aquest any tenim dos grans projectes de digitalització. Un en l'àmbit de la salut financera dels nostres socis i sòcies, que estarà integrat dintre de l'espai Les meves finances. És un gestor de finances personals que farà recomanacions d'estalvi, els límits d'endeutament aconsellables per gaudir d'una correcta salut financera... I l'altre projecte és el que anomenem Connecta, que és un sistema de comunicació a través de les aplicacions de l'entitat, la banca mòbil i la banca online que permet una interacció entre els nostres socis i els seus gestors, directors d'oficina, agents de comptes, etc. per resoldre dubtes de manera ràpida i poder fer petites gestions segures i directes, que creiem que ajudarà a millorar l'operativitat i l'eficiència. Així, combinem dos dels eixos bàsics: la digitalització i l'eficiència. Aquests dos grans projectes els començarem al segon trimestre.

stats