L'escàndol de les 'preferents' de Triodos porta l'entitat a números vermells
El banc ètic perd tres milions en previsió de les indemnitzacions que pagarà als afectats per les CDA
BarcelonaL'any més exitós de la història de la banca espanyola no ha estat un èxit per a totes les entitats. La filial espanyola de Triodos, el banc ètic d'origen holandès, ha anunciat aquest dijous unes pèrdues de 3 milions d'euros. Els resultats contrasten amb els guanys del 2023, que van ser de 77 milions. Aquest daltabaix en els resultats té una explicació: les polèmiques CDA de Triodos.
Aquest producte, conegut popularment com les preferents del banc ètic holandès, ha enganxat els dits a 46.500 clients a tot Europa, que hi van invertir un total de 1.200 milions d'euros. A Espanya hi ha 7.450 afectats, que es troben majoritàriament a Catalunya. L'escàndol financer es remunta al 2020, quan l'entitat va decidir tancar el mercat de compravenda d'aquest producte al constatar que desapareixien les ordres de compra i s'acumulaven els interessats a vendre. Amb aquella decisió, els clients van veure atrapats els seus estalvis i, des d'aleshores, han mantingut una dura pugna judicial contra una entitat que s'autodenomina ètica.
Cinc anys després de l'inici del conflicte, el passat mes de gener Triodos va anunciar que ofereix 10 euros per cada títol als clients que renunciïn a qualsevol reclamació judicial o extrajudicial. La proposta no és una compra dels CDA (que valien 84 euros el març del 2020, quan es va tancar el mercat, i 26 euros aquest gener, quan es va fer la proposta), sinó només una compensació per no reclamar. La mitjana invertida per client en aquest producte era de 25.000 euros, i amb aquesta oferta n'obtindrien 3.000 si renunciessin a fer reclamacions. Aquesta indemnització, que els afectats van titllar en el seu dia d'"insult", és el que ha ensorrat els resultats de l'entitat a Espanya: el banc ha fet una provisió (un apunt comptable negatiu en previsió de futures despeses) de fins a 75 milions d'euros.
El camí dels tribunals
La situació ha desfermat en els últims anys una dura batalla judicial. En primera instància hi va haver jutjats que van donar la raó al banc, que afirmava que els clients sabien què compraven, i d'altres que afirmaven que Triodos "va defraudar les legítimes expectatives dels tenidors". En segona instància, les audiències provincials s'han manifestat majoritàriament a favor del banc, i ara els afectats esperen amb ansietat el veredicte del Tribunal Suprem, que es podria conèixer aquesta primavera.