Infraestructures
Economia 10/06/2021

Brussel·les recorda a Aena que l'ampliació del Prat ha de respectar dues directives europees

El gestor aeroportuari situa a finals del juliol la data "ideal" per acordar si tira endavant el projecte

3 min
Una part de la llacuna de la Ricarda,  al terme municipal del Prat de Llobregat, forma part de l'antiga desembocadura del riu Llobregat

BarcelonaPer primer cop des que l'ampliació de l'aeroport del Prat s'ha convertit en un debat urgent, la Comissió Europea s'ha pronunciat sobre aquest projecte. Fonts comunitàries han apuntat a Efe aquest dijous que una eventual remodelació de la infraestructura que afecti el delta del Llobregat només serà possible si es respecten dues directives europees, la d'Hàbitats i la d'Aus. Brussel·les no es posiciona de moment sobre la inversió que planteja Aena, ja que no s'ha notificat oficialment a les autoritats europees, però sí que recorda que qualsevol modificació d'aquest ecosistema, que pertany a la xarxa europea Natura 2000, ha de dur-se a terme respectant aquestes normatives.

La directiva d'Hàbitats europea indica que per alterar un hàbitat natural o una espècie prioritaris "únicament es podran al·legar consideracions relacionades amb la salut humana i la seguretat pública, o relatives a conseqüències positives de primordial importància per al medi ambient, o bé, prèvia consulta a la Comissió, altres raons imperioses d'interès públic de primer ordre". Aquesta última consideració és a la que s'aferra Aena, que confia en rebre la llum verda de l'executiu comunitari si s'aconsegueix prou consens al territori. El seu pla és multiplicar per 10 les 27 hectàrees d'interès comunitari de l'estany de la Ricarda que es veurien afectades per les obres. Fonts del gestor aeroportuari han situat finals de juliol com la data "ideal" per arribar a un acord amb les administracions, de manera que el consell de ministres pugui aprovar el nou pla d'inversions abans del 30 de setembre.

L'impacte de la infraestructura en l'entorn, però, sembla evident. Des de l'última ampliació de l'aeroport del Prat, la població d'ocells que habita i hiverna al delta del Llobregat ha patit una reducció "dràstica", segons denuncia l'entitat ecologista Depana. L'associació ha alertat Aena sobre els compromisos incomplerts presentats a la Comissió Europea pel que fa a la recuperació d'espècies a la zona. En ple debat sobre la nova expansió de l'aeroport, l'associació recorda que en la declaració d'impacte ambiental publicada al BOE el 2002 Aena assegurava que la construcció de la tercera pista tindria una afectació "petita" per a les poblacions d'ocells; fins i tot, que es podria millorar la seva diversitat.

Aleshores, el gestor aeroportuari va presentar unes estimacions "conservadores" sobre com evolucionaria la presència de les diferents espècies i afirmava que aquestes estimacions es podrien assolir en un temps "relativament curt" d'entre quatre i cinc anys. "La realitat és una altra", critica Depana. Per exemple, Aena preveia que a les tres zones afectades per la tercera pista, després d'aplicar-hi les mesures compensatòries, hi passarien l'estació d'hivern prop de 4.350 exemplars d'anàtids comuns (el nom científic de la família dels ànecs). El cens recollit per l'entitat ecologista i remès a la Comissió Europea, però, xifra actualment aquesta població en 1.234 ocells. L'any 2000, abans que existís la tercera pista del Prat, Depana calcula que hi havia 3.969 exemplars d'ànecs en aquests punts del delta, més del triple dels actuals. En el cas de les espècies d'anàtids en perill aquesta diferència és encara més gran: Aena calculava que cinc anys després d'ampliar l'aeroport n'hi hauria 160 exemplars, però els ecologistes només en compten un de sol.

"Es van establir uns objectius genèrics inassolibles i s'hi van afegir espècies que són molt rares de trobar en aquesta zona o que ja no hi eren des de feia anys", afirma Lluís Toldrà, advocat ambientalista de Depana. A les taules presentades per Aena hi apareixien aus com el bitó comú, un ocell aquàtic molt escàs als aiguamolls catalans. El lletrat també qüestiona que l'empresa pública hi inclogués l'arpella d'aiguamolls, un ocell rapinyaire que no cria al delta i que no hi ha tornat a hivernar des de l'última ampliació. "Des que es va construir la T1, el Remolar (una altra de les zones humides del delta) ha anat a menys i és clarament per això. Un cop acabades les obres no s'ha fet res més per afavorir l'ecosistema", considera Toldrà, que suggereix que es van fer aquestes estimacions per aconseguir el vistiplau de Brussel·les.

Pèrdua de biodiversitat

Davant les acusacions d'haver incomplert les compensacions de l'última ampliació del Prat, fonts d'Aena insisteixen que han executat totes les mesures recollides a la seva declaració d'impacte ambiental. Per això el gestor aeroportuari també es mostra confiat davant l'expedient d'infracció que la Comissió Europea va obrir el febrer passat a Espanya per la degradació i la pèrdua de biodiversitat observades al delta del Llobregat. Des d'Aena insisteixen que Brussel·les ha preguntat a l'Estat per la disminució en l'inventari d'algunes espècies d'ocells i justifiquen que aquesta reducció es podria explicar pels canvis en les rutes migratòries dels ocells i no només per la convivència amb l'aeroport. En aquest sentit, recorden l'exemple de Rotterdam, que va ampliar la seva superfície guanyant terrenys al mar a canvi de crear noves hectàrees d'espais naturals.

stats