AEROLÍNIES

Vueling deixa 14.300 afectats en el primer caos d’aquest estiu al Prat

Escepticisme sobre les explicacions de l’aerolínia, que argumenta una tempesta de 45 minuts

La forta tempesta que va caure dilluns a primera hora sobre l’àrea de Barcelona va provocar el gran col·lapse de Vueling des d’inicis d’estiu. Més de 14.300 passatgers es van quedar a terra per les cancel·lacions que l’aerolínia va haver de fer per garantir la seguretat. La tempesta va seguir pujant de Catalunya cap a Marsella, a França, i això va fer que, en total, la companyia cancel·lés 29 dels seus vols previstos al Prat. Una part dels afectats ahir encara no havien pogut volar a les seves destinacions.

Malgrat que fonts pròximes a l’aeroport van assegurar que les instal·lacions del Prat van estar sempre operatives -tot i que algunes operacions van tenir demores-, Vueling va argumentar que la pluja va paralitzar el principal aeroport català durant 45 minuts, cosa que hauria impedit volar a 5.000 viatgers de cop. Portaveus de l’aerolínia van explicar que la resta dels afectats són passatgers que havien d’agafar els seus vols operats per Vueling en altres aeroports i que van patir les regulacions que es van dur a terme a l’àrea de control de Marsella, cosa que va generar encara més retards. En total, Vueling va cancel·lar 86 vols.

Mals presagis als aeroports

Aena no va detallar si cap altra companyia va patir cancel·lacions, una informació que es reserva per als casos en què l’origen dels problemes és “de gestió de l’operativa”. El gestor de navegació aèria a Espanya, Enaire, va informar dilluns al seu compte de Twitter que l’episodi de pluges va obligar l’organisme a prendre decisions de seguretat que suposaven demores significatives al Prat, però en cap cas va parlar de la paralització d’aquesta infraestructura. De fet, segons ha pogut saber l’ARA, hi va haver altres companyies que van enlairar els seus vols entre les 8 i les 10 del matí sense més problemes que els retards operatius dictats pels controladors aeris.

“Va ploure per a tothom, i no tothom va haver de cancel·lar”, apunta una font del sector aeri de Barcelona, que afegeix: “El que passa a Vueling és que té tantes freqüències de vols que si en cancel·la un normalment pot reubicar els passatgers sense gaires problemes, però quan s’acumulen els imprevistos, la situació se’ls descontrola”.

El fet que sigui l’aerolínia amb més presència a l’aeroport del Prat també hi influeix. “Quan passa un imprevist d’aquest tipus, Vueling sempre és l’operador més afectat en gruix de passatgers perquè aquesta companyia sola opera gairebé el 40% dels vols del Prat”, explica Òscar Oliver, director general del Centre d’Estudis del Transport per a la Mediterrània Occidental (CETMO) i exdirector comercial d’Aeroports de Catalunya.

Un estiu ple de mals presagis

Mentrestant, Vueling intenta minimitzar el caos. L’aerolínia va assegurar que ahir ja van operar “amb total normalitat”. “El 78% dels clients afectats van volar o volaran a les seves destinacions entre dilluns i dimecres”, va afegir un portaveu de la companyia. La resta, segons l’aerolínia, han optat per un canvi de ciutat de destinació o bé pel reemborsament del preu del bitllet.

El sector, però, veu l’episodi de dilluns com el preludi d’un estiu que qualifiquen de “calent”, “caòtic” i “problemàtic”. Les aerolínies conviuen ara mateix amb tres fronts oberts: les vagues dels controladors a Marsella, que tenen un impacte especial per al Prat perquè molts dels avions han de sobrevolar França; el malestar dels treballadors d’Iberia i Ryanair, que avui es tornen a reunir a Treball per demanar millores de les condicions laborals després de convocar aturades durant el juliol i l’agost, i, finalment, el creixement sobtat de les aerolínies, que ofega el trànsit a l’espai aeri i també és una font de retards. A més, sobre la taula hi ha el conflicte mal tancat als controls de seguretat, que ja va generar problemes al Prat l’estiu passat. “Ja he vist algunes queixes de passatgers a Twitter per aquest tema”, apunta Oliver.

La delegada del govern espanyol a Catalunya, Teresa Cunillera, assegurava ahir que l’administració prepara les “mesures” necessàries per afrontar les possibles vagues. Cunillera va qualificar ahir els conflictes de “puntuals”, i el conseller de Territori, Damià Calvet, va afirmar que l’aeroport de Barcelona i les companyies estan ara “més preparats que mai” per afrontar els problemes.

LES CLAUS

1. Què va passar dilluns al Prat?

La tempesta, a primera hora del matí, va obligar a alentir les operacions i això va acumular retards. Vueling, a més, va acabar cancel·lant un total de 86 vols, 29 dels quals al Prat, perquè diu que l’aeroport es va paralitzar.

2. Quants passatgers van quedar afectats?

Més de 14.300 passatgers de Vueling es van haver de quedar a terra en un primer moment -fins que després van ser reubicats- i d’altres van acumular retards que en alguns casos van ser d’unes quantes hores. Els portaveus de la companyia asseguren que ahir ja es va operar amb total normalitat i que el 78% dels passatgers que s’havien quedat sense volar serien reubicats entre dilluns i avui, dimecres.

3. ¿Hi ha altres aerolínies afectades per la tempesta?

Aena no va voler detallar ahir quants vols es van cancel·lar dilluns al Prat. Al·leguen que només donen aquestes dades quan la cancel·lació és conseqüència de la seva gestió i no amb fenòmens meteorològics. L’ARA va poder comprovar que altres companyies es van poder enlairar durant la tempesta.

4. Quins problemes amenacen la normalitat al Prat?

El sector preveu un estiu “caòtic”, fruit de les vagues de pilots, les de controladors a França i també per la saturació de l’aeroport.

Més continguts de