Competència

Històrica multa de Competència a Apple i Amazon

La sanció, de 194 milions d'euros, és la segona multa més alta que ha aplicat mai l'organisme supervisor

2 min
La presidenta de la CNMC, Cani Fernández, en unes jornades de l'APIE aquest divendres.

MADRIDLa Comissió Nacional dels Mercats i la Competència (CNMC) ha multat amb 194,15 milions d'euros diferents societats dels grups Amazon i Apple per arribar a pactes que restringien la competència a la pàgina web de la companyia de comerç electrònic. Es tracta de la segona sanció més elevada que imposa l'organisme que dirigeix Cani Fernández, després que el juliol de l'any passat imposés una multa històrica de 204 milions d'euros a sis grans constructores que es van repartir infraestructures públiques durant 25 anys.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

Segons ha informat la CNMC, Amazon i Apple van acordar incloure una sèrie de clàusules als contractes que regulen les condicions d'Amazon com a distribuïdor d'Apple que van afectar la venda de productes de l'empresa que va fundar Steve Jobs, així com altres marques, a la pàgina web d'Amazon a Espanya.

D'una banda, es van "restringir injustificadament" el nombre de revenedors de productes Apple que podien aparèixer a la pàgina web d'Amazon. Això va afectar ordinadors (Mac), telèfons mòbils (iPhone), tauletes (iPad) i altres productes com rellotges i auriculars. Per l'altra, les companyies van limitar els espais publicitaris on poden anunciar-se productes que fan la competència a Apple. Finalment, també van limitar la possibilitat d'Amazon de dirigir campanyes de màrqueting a clients d'Apple de la seva pàgina web a Espanya i, per tant, la possibilitat de poder oferir productes d'altres marques, segons ha detallat l'organisme supervisor.

Cerca d'un Iphone a la pàgnia web d'Amazon a Espanya.

A conseqüència de les clàusules anteriors, Apple ha vist reduïda la pressió comercial de la competència a la web d'Amazon a Espanya. Aquestes limitacions perjudiquen directament els consumidors perquè, segons la CNMC, en limiten la capacitat de descobrir noves marques o productes alternatius als d'Apple; incrementen els costos a l'hora de fer una cerca d'un producte i redueixen la seva capacitat de canvi, és a dir, de tenir alternativa.

Fonts d'Amazon a Espanya confirmen que la intenció és presentar un recurs contra la decisió de la CNMC "ja que hi estem en desacord". En la mateixa línia s'ha pronunciat Apple. "Rebutgem el suggeriment de la CNMC sobre que Amazon es beneficia en excloure a venedors de la botiga, ja que el nostre model de negoci es basa, precisament, en l'èxit de les empreses que venen a través d'Amazon, moltes d'elles pimes", sostenen les mateixes fonts. La companyia afirma que fruit dels acords amb Apple els clients "s'han beneficiat d'una àmplia varietat de productes, excel·lents ofertes, així com enviaments més ràpids".

stats