Infraestructures

La Generalitat denuncia que Adif i Renfe no han executat més de 3.600 M€ d'inversió prevista des del 2010

Un informe del departament d'Economia situa en el 50% l'execució d'inversió ferroviària al Principat

3 min
Trens aturats al taller de fabricacio i manteniment de Renfe de sant Andreu Comtal, Barcelona 21.10.2022 Foto PERE VIRGILI Diari Ara

BarcelonaLa Generalitat xifra en 3.639 milions d'euros les inversions no executades a Catalunya per part de dues empreses estatals, Adif i Renfe, entre el 2010 i el 2021. Segons un informe presentat aquest dimarts per la consellera d'Economia i Hisenda, Natàlia Mas, al consell executiu del Govern, aquesta dada representa un 49,6% del total d'inversions a Catalunya que l'Estat havia pressupostat inicialment per a aquestes dues companyies públiques en aquest període.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

A més, des del 2013 fins fa dos anys, les inversions d'Adif i Renfe que finalment s'han quedat sense liquidar representen un 72% del total de 4.398 milions d'euros en inversions no executades pel govern espanyol a Catalunya, segons els càlculs de la conselleria, efectuats amb dades oficials d'execució pressupostària del ministeri d'Hisenda. La Generalitat no ha pogut incloure en aquest còmput els anys 2010, 2011 i 2012 perquè el govern espanyol no tenia les xifres segregades per a Catalunya.

Això vol dir que entre el 2013 i el 2021 l'Estat només va executar un 61% de les inversions previstes per a Catalunya. Per contra, l'informe del Govern destaca que, en comparació, la taxa d'execució d'inversions estatals a la Comunitat de Madrid va ser el 121%. És a dir, que quatre de cada deu euros que havia d'invertir el govern central a Catalunya no van arribar, i alhora l'Estat no només va invertir a Madrid tot el previst, sinó que per cada deu euros pressupostats n'hi va afegir dos més que inicialment no apareixien als comptes públics.

Adif és l'empresa responsable de la construcció, manteniment i gestió de les infraestructures com vies fèrries, estacions, catenàries i sistemes de seguretat i circulació, mentre que Renfe gestiona els serveis ferroviaris. Les dues companyies són propietat de l'administració central de l'Estat.

La Generalitat acusa i l'Estat es defensa

En la roda de premsa posterior al Consell executiu, la consellera de Presidència, Laura Vilagrà, ha qualificat d'"insultants" les dades i ha recordat que la Generalitat porta temps reclamant que s'executi el 100% de les inversions que hi ha al pressupost. "Cada dia insistim en els diners que estan compromesos", ha afegit.

"El govern espanyol no inverteix a la xarxa el que tocaria", ha dit Vilagrà. Com a solució, la consellera de Presidència ha recordat que el Govern català "exigeix" el traspàs "urgent" i "integral" de rodalies, una demanda que ERC ha inclòs a les negociacions d'investidura de Pedro Sánchez. "Si no ho abordem, és evident que és una complicació de la investidura -ha declarat-. El govern de l'Estat s'hi ha d'esmerçar més, perquè si no serà un element que allunyarà investidura".

Per la seva banda, el Ministeri de Transport ha reaccionat a les dades amb un comunicat en el qual matisa diversos punts de l'informe del Departament d'Economia. En primer lloc, l'executiu ara socialista recorda que el 2018 "ens vam trobar que no hi havia projectes", un fet que vincula als "anys d'abandonament dels governs del PP". Des del Ministeri, doncs "es va haver de realitzar, licitar i adjudicar" nous projectes, tots ells "passes prèvies a l'execució i que en el cas de les infraestructures són processos llargs", afegeix.

A més, el govern espanyol argumenta que la pandèmia "va suposar dificultats que van alentir alguns projectes" i que el 2021 el pressupost de l'Estat es va prorrogar. A banda d'això, el Ministeri acusa el Govern d'ignorar dades, com per exemple mil milions d'euros destinats "a comprar trens nous que ja estan en fabricació".

"El govern està complint la inversió en Rodalies", indica el comunicat, que recorda que des de l'inici del Pla de Rodalies s'han executat 1.154 milions d'euros i licitat el 50% de les obres compromeses fins al 2025 i que l'any passat el Ministeri de Transport va invertir 859 milions a Catalunya, la meitat dels quals justament a les Rodalies. Sobre el 2023, "dos de cada tres euros invertits a Catalunya són per al tren", en projectes com la futura estació de la Sagrera, el corredor mediterrari, la nova línia ferroviària fins a l'aeroport del Prat i obres i reparacions a la xarxa de Rodalies, conclou la nota del govern.

Mas insisteix en la manca de transparència

El document presentat per la consellera als seus companys de Govern inclou també una referència a la manca de dades d'inversions del 2022, que el govern espanyol ha ajornat dues vegades aquest any, un fet que Mas ha criticat públicament en diverses ocasions. El ministeri d'Hisenda va anunciar a principis d'any que es donarien a conèixer el 30 de maig, però va posposar a últim moment la data, fins al 29 de setembre, quan tampoc es van publicar. Ara, però, l'executiu de Pedro Sánchez ja no ha donat cap nova data de publicació.

"Fins ara, Hisenda únicament ha mostrat les dades d’execució del primer semestre del 2022, quan tan sols es van invertir el 15,7% dels recursos pressuposats, un cop exclosa la indemnització a Abertis abonada per la fi del contracte de concessió a diverses autopistes que tenia a Catalunya", recorda l'informe del departament d'Economia. Per la seva banda, Vilagrà ha opinat que "segurament" si l'executiu central no ha publicat les dades d'execució és "perquè vaticinen resultats vergonyosos".

stats