Automoció

El consorci encarregat de substituir Nissan vol fabricar 100.000 vehicles en cinc anys

El 'hub' tecnològic va presentar una nova marca batejada amb el nom de Zeroid

Pol Casaponsa Sarabia
2 min
L'antiga planta de la Nissan, imatge d'arxiu

Les empreses catalanes que impulsen el consorci d'empreses que ha de substituir Nissan, QEV Technologies i BTech, es plantegen fabricar 100.000 vehicles de dues noves marques en un període de cinc anys. D'aquesta manera, el hub d'electromobilitat podrà absorbir el 100% de la plantilla que Nissan ha deixat sense feina, en total 1.400 treballadors. L'anunci el va fer ahir el conseller delegat de QEV, Joan Orús, en una presentació de la marca Zeroid a l'antiga planta del fabricant japonès a la Zona Franca, on es preveu fabricar-ne 60.000 unitats. Les altres 40.000 anirien a càrrec de la mítica marca Ebro. Els impulsors del hub van demanar a la presentació "rapidesa" als governs per tancar el procés i començar a fabricar el 2023: "L'única cosa que volem és agilitat, negociarem amb qui sigui, però que sigui ràpid".

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

La nova gamma de Zeroid inclourà furgonetes i autobusos elèctrics per a empreses i requerirà una inversió de 200 milions d'euros. Per poder començar a produir com més de pressa millor, Zeroid ja ha arribat a acords amb marques de la Xina per aprofitar algunes plataformes i rebre'n alguns components. En una segona fase, modificaran el disseny exterior per fer estampació, pintura i soldadura a Catalunya.

El calendari que s'han marcat els substituts de l'automobilística japonesa per recuperar la plantilla de Nissan que actualment està a l'atur és contractar-la "esglaonadament" a partir del juny. Incorporarien entre 100 o 200 persones aquest any per preparar les línies d'assemblatge i després fer una "gran incorporació a partir del gener del 2023, quan comenci la producció", i al cap de tres anys "arribar a tenir en ple rendiment la fàbrica".

Paral·lelament a aquesta producció, el consorci ja ha tancat acords amb empreses com Voltia, Inzile i Quantron per fabricar els seus vehicles i diversificar el risc que pugui tenir la fàbrica de cara al futur. Fins ara, aquestes marques externes haurien encarregat la fabricació d'entre 20.000 i 30.000 vehicles en tres anys. 

Orús va assegurar que aquesta modalitat de fabricació per contracte o empresa subcontractada, anomenada contract manufacturing, és un model de negoci que "funciona molt" perquè les empreses europees que s'hi dediquen "no tenen més capacitat", va dir.

stats