Economia 19/05/2021

Les constructores hauran d'indemnitzar el Port de Barcelona amb 30 M€ pel frau en l'ampliació del dic de l'Est

Es van facturar unes pedres que mai es van utilitzar en l'obra, entre altres irregularitats

2 min
Vista general del Port de Barcelona.

BarcelonaLes constructores que van ampliar el dic de l'Est del port de Barcelona hauran d'indemnitzar l'Autoritat Portuària amb 30 milions d'euros, segons ha dictaminat l'Audiència de Barcelona, que ha elevat a definitiu l'acord al qual van arribar el Port i les empreses que formaven part de la UTE que va fer les obres: les constructores FCC, Ferrovial Agroman, Construccions Rubau i Copisa. Segon ha informat el Port, aquest acord compta amb l'informe favorable del Consell d'Estat i del consell d'administració del mateix Port de Barcelona.

Amb aquest acord elevat a definitiu per l'Audiència, les empreses rescabalen el Port del dany causat quan li van cobrar unes pedres que mai es van utilitzar en les obres. Segons la sentència del mes de maig passat que va condemnar nou directius i tècnics de les constructores a penes de dos anys de presó, en les declaracions de l'IVA presentades a Hisenda es van augmentar les quotes amb la compra de 865.000 tones de pedres que mai van existir ni es van utilitzar en l'obra. La factura per aquestes pedres inexistents va pujar a 11 milions d'euros. A més, les dues plataformes que es necessitaven per a la construcció es van fer sobre runa, i no sobre escullera, cosa que abaratia el cost.

Segons l'Autoritat Portuària, amb l'acord les constructores que formaven la UTE rescabalaran el Port de Barcelona per les irregularitats detectades en les obres "sense perjudici de les responsabilitats penals" que es puguin establir finalment. Amb la sentència de l'acord, el Port dona per finalitzat el procés que va iniciar el 2010 per reclamar a la UTE les diferències entre la liquidació de l'obra de l'ampliació del dic de l'Est i l'obra realment executada.

Una obra de 197 milions

L'ampliació del dic de l'Est es va adjudicar a la UTE el setembre del 2001 per 165 milions d'euros, però posteriorment el projecte es va modificar i el cost es va elevar a 197 milions sense IVA. L'obra es va executar entre setembre del 2001 i finals del 2008. Segons l'Autoritat Portuària, amb la sentència de l'Audiència el Port de Barcelona "ha vist estimades les seves pretensions" i "s'ha produït un reconeixement del dany patit i el consegüent rescabalament".

stats