El Port de Barcelona redueix un 63% els guanys el 2020, però ja nota la recuperació

La presidenta de la infraestructura xifra en 34 milions d'euros la factura del covid-19

2 min
Imatge d'arxiu del Port Vell de Barcelona

El Port de Barcelona va tancar el 2020 amb uns beneficis de 17 milions d'euros, un 63% menys que l'any anterior, per l'impacte del covid-19. Malgrat tot, des de l'octubre s'ha produït una inflexió que es va allargar al novembre i desembre amb més mercaderies que els mateixos mesos de l'any anterior. Aquest creixement també s'ha mantingut aquests gener i febrer, segons ha explicat aquest dijous la presidenta de l'Autoritat Portuària, Mercè Conesa, en la presentació dels resultats anuals de la infraestructura.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

Conesa ha destacat que el 2020 ha sigut "molt complicat" però, tot i això, s'ha tancat amb guanys. La presidenta del Port s'ha marcat com a objectiu per al 2021 "recuperar els trànsits". Conesa ha quantificat en 34 milions "la factura del covid" de l'any passat per la caiguda de trànsits i per les mesures de suport a les empreses portuàries. Entre aquestes mesures destaca un impacte de 7,5 milions de la rebaixa de taxes i la no penalització per l'incompliment dels trànsits mínims als operadors. Pel que fa a la dada de negocis del Port, es va situar en 139 milions d'euros, un 20% menys que l'any anterior, quan van ser 172 milions. "Es la xifra de 14 anys enrere", ha indicat Conesa.

El trànsit total de mercaderies del Port va caure un 11,9%, de 67,9 milions de tones el 2019 a 59,5 milions el 2020, però amb comportaments molt diferents, segons ha explicat el director general del Port, José Alberto Carbonell. Així, les exportacions pràcticament es van mantenir, mentre que van caure molt les importacions, així com el trànsit de cotxes (-38,2%), tant d'exportació com d'importació. En les exportacions hi va tenir un pes important l'agroalimentació. "El porcí ens ha ajudat", ha reconegut Carbonell. De fet, les vendes d'aquest sector a la Xina han reforçat el gegant asiàtic com a primer soci comercial del Port de Barcelona. La Xina rep el 16,5% de totes les exportacions del Port i la seva quota de mercat ha crescut un 46% el 2020.

El nivell d'inversions també va baixar el 2020, un 56%, i es va quedar en 27 milions d'euros, però per al 2021 s'espera assolir 50 milions. La generació de cash flow va permetre seguir reduint l'endeutament, que a finals d'any era de 161 milions, un 10% inferior al del tancament del 2019.

14 M€: l'impacte dels creuers

L'impacte més important de la pandèmia, però, es va produir en el trànsit de passatgers, que es va desplomar un 81,5%, però mentre que en el cas dels ferris la caiguda va ser de poc més de la meitat, en el cas dels creuers va ser pràcticament total, del 93,7%. Nomes van passar pel port 199.000 creueristes els primers mesos de l'any abans de tancar-se el turisme per la pandèmia, quan el 2019 van ser 3,1 milions. La subdirectora financera, Miriam Alaminos, ha xifrat l'impacte de la paralització dels creuers en uns 14 milions d'euros.

Conesa ha explicat que, tot i la situació, "no s'ha ajornat cap obra" i el Port continua amb els seus projectes de creixement, com l'ampliació de la zona d'activitats logístiques, malgrat que no ha volgut avançar on es podria fer. També ha informat que aquest divendres es constituirà la comissió de seguiment del pla d'accessos viaris i ferroviaris i s'ha mostrat esperançada que aquest cop tirin endavant, després dels nombrosos retards.

stats