Economia 02/11/2020

La venda de cotxes torna a caure un 18% a Catalunya a l'octubre mentre es duplica la d'elèctrics

Després del respir del setembre el sector fia el creixement a les ajudes de l'administració

Paula Solanas Alfaro
2 min
Els tallers i concessionaris catalans tornaran a l’activitat l’11 de maig

BarcelonaDesprés d'una breu treva al setembre, la venda de cotxes a Catalunya es va tornar a enfonsar a l'octubre. Les matriculacions van caure un 18,4% respecte al mes anterior, fins a les 12.018 unitats, segons les dades publicades aquest dilluns per l'Associació Espanyola de Fabricants d'Automòbils i Camions (Anfac). El retrocés implica que la davallada acumulada des del començament de l'any arribi ara fins al 33,3%. Aquest 2020 marcat per la pandèmia i les restriccions a la mobilitat s'han matriculat un total de 97.345 vehicles a Catalunya.

La venda de cotxes torna a caure un 18% a Catalunya a l'octubre mentre es duplica la d'elèctrics

D'altra banda, a l'Estat es van vendre 74.228 vehicles a l'octubre, un 21% menys respecte al 2019, mentre que entre el gener i l'octubre els concessionaris en van matricular 669.662 unitats, un 36,8% menys. Per a la patronal Anfac,, la caiguda de les vendes encara hauria pogut ser pitjor "sense els plans de suport aprovats per al sector".

El setembre va suavitzar la caiguda en la venda de cotxes després d’un llarg període d’aturada per als concessionaris. Aleshores les matriculacions van caure un 2,5% a Catalunya i un 13% a tot Espanya. Aquest impuls va suavitzar la mala ratxa del sector, que havia experimentat una caiguda excepcional a l'agost en comparació amb el bon moment que vivia el 2019, coincidint amb l'entrada en vigor de la nova normativa d'emissions.

La directora de comunicació d'Anfac, Noemí Navas, ha insistit en declaracions a l'ACN que "la incertesa sanitària i la crisi econòmica han impactat durament en l'evolució de les matriculacions". Tot i així, ha valorat positivament els plans d'ajuda al sector i ha vaticinat que la crisi s'allargaria el 2021. Per això ha demanat que es mantinguin totes les ajudes "si no es vol que el sector i l'ocupació caiguin encara més".

Impuls a la mobilitat elèctrica

Precisament alguns d'aquests plans de suport a la indústria han passat per donar una empenta a l'àmbit de la mobilitat sostenible. Segons les mateixes dades d'Anfac, les vendes de vehicles elèctrics a Espanya van assolir un volum de 2.089 unitats a l'octubre, un 101% més, és a dir, el doble que el mateix mes de l'any passat. En els primers deu mesos de l'any, el creixement d'aquesta mena de vehicles ja és del 31%, fins a les 13.346 unitats.

L'impuls es nota sobretot en el cas dels cotxes híbrids endollables, que van arribar a triplicar les vendes fins a les 2.512 unitats a l'octubre i acumulen un increment del 131% aquest 2020: se n'han venut 13.811. En canvi, els que funcionen amb gas van notar un augment de les vendes més discret, del 7% fins a les 2.261 unitats, i del 56% des del principi de l'any (12.905 vehicles).

El setembre passat es van posar en marxa les ajudes per al cotxe elèctric, que ja es van exhaurir. Aquestes subvencions permeten que els conductors rebin entre 750 i 15.000 euros –depenent del tipus de vehicle– per finançar la compra d'un model que funcioni amb energies alternatives.

stats