Automoció
Economia 11/01/2022

La crisi dels xips impedeix a Seat assolir els nivells prepandèmia

Les vendes del 2021 van ser un 18% inferiors a les del 2019 i la producció un 28,4% més baixa

2 min
La fàbrica de Seat a Martorell.

BarcelonaEl 2021 va ser per a Seat un any més bo que el 2020, que va quedar marcat per la pandèmia. Però, malgrat la demanda de cotxes, la denominada crisi dels microxips –l'escassetat de semicondutors en el mercat– ha impedit que la marca de Martorell assolís les xifres prepandèmia. Cert és que el 2019 va ser un any rècord per a Seat , amb 574.100 cotxes venuts i 592.019 unitats produïdes.

Segons les dades publicades aquest dimarts per Seat, el 2021 es va tancar amb 470.500 cotxers venuts, un 10,3% més que el 2020, i 423.888 cotxes fabricats, un 4,2% més que l'any anterior. Però si les xifres es comparen amb les del 2019, l'any anterior a l'esclat del covid, les vendes van ser un 18% inferiors i la fabricació va caure un 28,4%.

L'impacte és important. Seat va reobrir la fàbrica aquest dilluns, però durant el 2021 ha aturat la producció diverses vegades per la manca de microxips . Un fet que ha afectat la producció i les vendes precisament quan la demanda sí que ha recuperat els nivells prepandèmia, segons la companyia. El president de Seat, Wayne Griffiths, ho ha lamentat: "El 2021 no ha sigut l'any que esperàvem". Griffiths destaca que, "després de treballar de valent per combatre els efectes de la crisi del covid-19", la seva activitat s'ha vist "greument afectada per la falta de semiconductors". El primer executiu de l'empresa assegura que "la demanda dels models de Seat i Cupra ha tornat als nivells anteriors a la pandèmia" però que l'escassetat de semiconductors està creant "frustració" entre els clients pels "llargs terminis de lliurament".

El president de Seat creu que hi haurà un restabliment progressiu del subministrament de xips i que es podrà estabilitzar la producció de cotxes durant el 2022.

Més Cupra i més electrificats

L'aposta de Seat per la segona marca, Cupra, i per l'electrificació de la gamma sembla que comença a donar els seus fruits. Les vendes de Cupra van augmentar un 189,4% el 2021, fins a les 79.300 unitats, mentre que les vendes de la marca Seat van baixar un 2% i es van quedar en les 391.200 unitats.

Les vendes de cotxes elèctrics i híbrids endollables (que inclouen les dues marques) es van multiplicar per quatre i van passar de 14.700 unitats el 2020 a 60.600 el 2021. En el cas de Cupra, el 41% de les vendes l'últim any van ser de models electrificats , amb el Formentor com a gran motor, però amb una bona resposta del Born, el primer model totalment elèctric de la marca , que va sortir a la venda al novembre i ja se n'han lliurat 3.300 unitats.

Per mercats, Alemanya continua sent el primer. Seat hi va vendre 104.100 cotxes, un 5% menys que l'any anterior. El segon mercat continua sent Espanya, on l'empresa va vendre 81.800 cotxes, un 11,5% més que l'any anterior. Al Regne Unit les vendes van assolir les 50.700 unitats (un 11,2% més), a França les 31.200 (un 14% més) i a Itàlia les 27.600 (un 24,6% més). Les vendes també van créixer de forma important a Mèxic (20.900 cotxes, un 39,3% més), Turquia (12.700 cotxes, un 10,3% més) i Israel (12.600 cotxes, un 20,6% més).

stats