Energia

Els ecologistes catalans se sumen a Macron contra el Midcat

La plataforma Resposta al Midcat torna a la seva activitat després d'abandonar-la el 2019

Pol Casaponsa Sarabia
2 min
Imatge d'arxiu del Midcat.

BarcelonaLa plataforma Resposta al MidCat, creada el 2012 per lluitar contra el gasoducte que havia d'unir Catalunya amb França, ha decidit reprendre la seva activitat després d'abandonar-la el 2019 amb l'aturada de la seva construcció. Ho fan després que el govern espanyol, amb el suport de la Generalitat, hagi comunicat la seva intenció de finalitzar les obres, que ara arriben fins a Hostalric, per poder exportar gas a Alemanya.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

Però, per què s'hi oposen? El portaveu de l'Observatori del Deute en la Globalització (ODG), Josep Nuart, ha assegurat que aquesta infraestructura "no serveix per garantir la seguretat energètica", ja que, segons ell, "només permetria substituir el 3% del gas que es va importar el 2021 des de Rússia". Per això, Nuart ha explicat que el nou gasoducte no permetria deixar de dependre de països de fora de la Unió Europea i que es continuaria depenent d'estats que "no compleixen amb els drets fonamentals, com Algèria o Qatar".

D'altra banda, el portaveu de la plataforma Resposta al Midcat, Raúl Domínguez, ha qualificat el gas de "combustible obsolet" i ha detallat que aquest no pot contribuir a la descarbonització que vol assolir Europa. En la mateixa línia, la portaveu d'Ecologistes en Acció, Maria Garcia, ha assegurat que el gas, "tot i que s'intenti tenyir de verd, és un combustible fòssil i contribueix al canvi climàtic". Garcia també ha recordat que l'Acord de París preveu abandonar el seu ús abans del 2035 en vehicles i llars i abans del 2040 a les indústries.

A més, el portaveu de l'ODG tampoc veu viable la possibilitat de fer servir el gasoducte per transportar hidrogen verd. "No està demostrat tècnicament que es pugui desenvolupar una economia de l'hidrogen a gran escala", ha dit Josep Nuart, que ha afegit que això també implicaria reconvertir el tram que va de Martorell a Hostalric, de 90 quilòmetres de traçat.

Així, la plataforma vol pressionar per tornar a "enterrar" el Midcat i consideren la seva construcció una "qüestió política". "No ens podem permetre que els polítics interposin els seus interessos davant l'emergència climàtica, ni que prioritzin una suposada seguretat energètica per davant del canvi climàtic", ha afirmat Domínguez.

stats