Economia 29/01/2018

Uns experiments amb humans i micos sacsegen ara Volkswagen, Daimler i BMW

Un institut finançat pels tres fabricants va provar els efectes de les emissions amb dièsel

Ara
2 min
VW encara un mes decisiu: se sabrà si s’obre judici als EUA i presentarà resultats anuals i l’informe en profunditat del cas de les emissions.

BarcelonaEl motors dièsel tornen a fer saltar les alarmes a Alemanya, després que s'ha descobert que un grup de científics van realitzar proves en humans per saber els efectes que tenen els gasos que emeten aquest tipus de motors. L'escàndol ha saltat després que els diaris 'Stuttgarter Zeitung' i 'Süddeutsche Zeitung' publiquessin un reportatge sobre l'ús de persones en les investigacions. Uns dies abans, 'The New York Times' va revelar que en un altre experiment micos van respirar els fums emesos per un Volkswagen Beatle. Les proves van ser encarregades pel Grup Europeu d'Investigació sobre Medi Ambient i Salut, un organisme ja desaparegut fundat per Volkswagen, Daimler i BMW, i pretenien demostrar els efectes en el sistema respiratori i en la circulació de la sang.

Els experiments es van fer durant el 2015 i un directiu que està actualment detingut per l'escàndol del Dieselgate hauria portat el Volkswagen Beatle al laboratori per a les proves, al Lovelace Biomedical d'Alburquerque (EUA). Les emissions del cotxe es van conduir fins a una sala on hi havia els micos. Els científics desconeixien que les emissions del cotxe eren més altes de les comunicades als organismes oficials perquè els motors havien estat trucats. Divendres passat, Daimler i BMW es van distanciar dels experiments i van assegurar que els cotxes de la seva marca no havien estat utilitzats.

Els mitjans que han publicat la informació asseguren que han vist documentació sobre les investigacions, que perseguien conèixer els efectes a curt termini de la inhalació de diòxids de nitrògen. El president del consell de Supervisió de Volkswagen, Hans Dieter Pötsch, ha criticat els suposats experiments. "En nom del conjunt del consell de Supervisió em distancio amb tota determinació d'aquest tipus de pràctiques". És l'enèsim cas sobre els motors dièsel que afecta el principal fabricant de vehicles europeu, que encara no ha pogut passar pàgina de l'episodi del Dieselgate, la manipulació de motors dièsel perquè durant les proves contaminessin menys que durant l'ús habitual.

El portaveu del govern alemany, Steffen Seibert, va assegurar que "aquests experiments no tenen cap justificació ètica ni científica" i ha considerat que la seva realització "obliga a reformular preguntes crítiques a tots els responsables". Contundent, Seibert ha fet una crida a reduir les emissions i no a "pretendre demostrar que no són nocives". El ministeri de Transport del govern alemany ha censurat l'estudi perquè ja hi ha prous dades que demostren que el diòxid de nitrògen és nociu per a la salut.

stats