Finances personals

Les aplis que trenquen el gran tabú: així pots saber quant cobren els teus companys

Eines com Glassdoor o Fishbowl aporten informació sobre salaris i condicions laborals a milers d'empreses

3 min
Una oficina amb treballadors durant la seva jornada laboral.

Barcelona"Analista de negocis a KPMG, a les oficines de l'Hospitalet, entre 37.000 i 40.000 euros a l'any".

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

"Enginyer de software a la start-up Colvin, 55.000 euros a l'any".

"Analista de dades a Wallapop, 41.900 euros a l'any".

Aquestes dades i moltes més són les que es poden trobar en plataformes online com Glassdoor, Fishbowl, PayScale, Comparably o Salary.com, entre d'altres. Tot i que la transparència salarial no és una pràctica gaire comuna a les empreses, sobretot a les pimes, la tecnologia i les xarxes socials ens brinden noves eines per mirar de democratitzar, fins a cert punt, aquesta informació.

A l'hora d'haver de decidir si acceptar una oferta de feina, poder comparar què cobren els treballadors d'aquella empresa en el mateix càrrec pot ser útil: quan són empreses en què els sous es negocien de manera individual, aquesta xifra pot donar una idea de fins a quin punt s'està valorant el treballador o si hi ha opcions de creixement dins l'empresa.

La plataforma Glassdoor, de fet, és de les més utilitzades a Espanya. Per utilitzar-la només cal crear-se un compte, donar les dades de la feina, el salari i altres valoracions que pregunta la web, i l'usuari ja pot buscar el que li interessa. Informació a canvi de més informació. Escrivint el nom d'una empresa al cercador i aplicant els filtres que vulguem –com ara la ubicació de les oficines o el càrrec concret– podem tenir una radiografia força exacta sobre què ens trobaríem si anéssim a treballar en aquella organització.

Més que el salari

Les dades les aporten els mateixos usuaris a l'hora de crear-se el compte o de manera voluntària quan volen. La plataforma també informa del grau de fiabilitat d'aquella xifra o aportació, basant-se en el nombre de dades de gent amb el mateix càrrec. És, d'alguna manera, el TripAdvisor de les empreses. I no només pel funcionament.

De la mateixa manera que tenir una bona experiència en un restaurant no la determina únicament el menjar o el preu, sinó que també hi influeix l'ambient, el tracte del personal, o la higiene, entre altres coses, amb les feines passa el mateix, i aquestes plataformes també solucionen dubtes sobre aquests aspectes.

Segons Joan Boada-Grau, catedràtic de psicologia dels recursos humans de la Universitat Rovira i Virgili, cal tenir present que "a banda d'un bon sou, els treballadors cada vegada valoren més altres coses: ambient de treball, tipus de lideratge, flexibilitat horària, teletreball, ubicació, etcètera", recorda. Aquestes condicions, que sovint no es descobreixen fins que s'entra a l'empresa a treballar, són rellevants per decidir un canvi de feina o acceptar una proposta. "A escala global, aquestes webs el que fan és democratitzar la feina, perquè poden aportar informació sobre l'ambient als futurs treballadors, cosa que és més important fins i tot que els salaris", explica Boada-Grau.

Seguint amb l'exemple del principi, cerquem a Glassdoor què opinen els empleats de Wallapop: un key account manager anònim ubicat a Barcelona assegura que "és una gran empresa on treballar". Com a avantatge –una de les preguntes per defecte que fa la plataforma–, assegura que "és una empresa molt conseqüent amb els seus valors i hi ha un gran ambient de treball". Pel que fa als desavantatges –també pregunta per defecte–, el mateix usuari diu que "de moment" no n'ha trobat cap i li dona una valoració general de 5 estrelles –el màxim– a l'empresa.

Un altre usuari, enginyer de software de la mateixa Wallapop, publica una valoració de quatre estrelles i apunta com a positiu que hi ha "pla de carrera, flexibilitat i bona remuneració", i concreta com a punt negatiu que l'empresa "té el model de negoci poc clar". I així, fins a més de 50 opinions en aquest cas concret –hi ha empreses més grans que en tenen milers.

El repte de retenir talent

Als Estats Units, aquest tipus d'eines s'han popularitzat molt més que a Europa. Fishbowl, per exemple, és una de les més utilitzades als EUA, i ja actua com una xarxa social. Els usuaris poden plantejar preguntes sobre la seva feina, el sector al qual es dediquen i altres temes relacionats, i obrir un espai de debat als fòrums de la plataforma. Qüestions com compaginar feina i vida personal o gestionar bé el sou són els dubtes més freqüents, i la participació acostuma a superar el miler d'interaccions.

El catedràtic Joan Boada-Grau apunta una altra qüestió: "Aquestes plataformes poden ser d'ús també per a les empreses, perquè poden veure què valoren els treballadors, tant d'elles com de la competència". A més, Boada-Grau apunta que a les empreses, actualment, "hi ha molta mobilitat i la retenció de talent comença a ser un problema". "Si aquestes eines són fiables, cada vegada aniran a més i es faran més populars, perquè la retenció de talent cada vegada va més enllà dels salaris", assevera l'expert.

stats