El túnel d'Horta de FGC i els desdoblaments de Manresa i Tortosa, noves obres clau per a Foment del Treball

La patronal insisteix que cal completar el Corredor Mediterrani

Foment del Treball considera que queda molta feina per fer en infraestructures a Catalunya. La prova és que en l'última actualització del seu catàleg de les 100 obres pendents, presentada aquest dijous, n'hi ha 107. La patronal catalana es veu obligada, en part per la incidència del covid-19, a no eliminar cap projecte de la llista que ja tenia, i en canvi sí que n'ha inclòs d'altres. El més destacat és el reforç de la connexió ferroviària entre Barcelona i el Vallès amb, com a mínim, un nou túnel a Horta. 

Aquest projecte, previst almenys des del 1976 en diverses formes, seria "imprescindible" per oxigenar la circulació entre la capital i el Vallès, en paraules de Salvador Guillermo, secretari general adjunt de Foment. Guillermo, que ha apuntat que un segon túnel per a cotxes amb el mateix traçat està en discussió, ha reconegut que l'ampliació de les línies de Ferrocarrils de la Generalitat (FGC) a l'interior de Terrassa i Sabadell ha estat un "èxit" que ha millorat "més del que s'esperava" la mobilitat de les dues capitals del Vallès Occidental. 

Foment també cita FGC en un altre punt afegit enguany a la llista d'infraestructures clau: la millora de la qualitat del servei de la línia Llobregat-Anoia, especialment entre Martorell i Igualada. Actualment només hi ha dos trens per hora que cobreixin el trajecte entre Barcelona i la capital de l'Anoia, i triguen més d'una hora i mitja en cobrir el recorregut. Per altra banda, en el capítol del transport per carretera, Foment afegeix a la llista els desdoblaments de la C-55 a Manresa i la C-42 a Tortosa i l'Aldea; i, en un aspecte més col·lateral, cita el desplegament de la xarxa 5G. 

Ritme lent no només pel covid-19

Pel que fa a la resta d'infraestructures pendents, Foment lamenta no poder donar cap bona notícia. Els casos més urgents, segons els responsables de la patronal, són la continuació de les obres del Corredor Mediterrani, els accessos ferroviaris als ports de Barcelona i Tarragona, la carretera orbital B-40 (el conegut com a Quart Cinturó) i inversions generalitzades en Rodalies. Guillermo ha constatat que els nivells d'inversió, licitació i execució estan lluny del que pertocaria pel pes de Catalunya dins de l'Estat en PIB o població. Ha reconegut que la pandèmia de covid-19 ha impactat amb una caiguda de la inversió en construcció d'un 20%, i ha instat els governs a tornar a impulsar projectes: "És un instrument clàssic per reactivar l'economia", ha afirmat.