INFRAESTRUCTURES

El futur aeroport d’Andorra amenaça el de la Seu d’Urgell

El país pirinenc vol facilitar l’arribada d’inversió estrangera “d’alt nivell”

La Cambra de Comerç d’Andorra vol un aeroport internacional per al seu territori. Ja té estudiats els procediments i la localització, així com l’estructura necessària per fer-lo possible. A més, la Xina ha manifestat l’interès per finançar-lo. La qüestió és que si es construís, quedaria a 50 quilòmetres de l’aeroport que el mateix país i la Generalitat van reimpulsar el 2015 a la Seu d’Urgell.

L’aeròdrom català, que porta el nom dels dos territoris (Andorra-la Seu), s’havia ideat per facilitar l’arribada dels aficionats als esports de muntanya, com ara l’esquí. La Generalitat havia comprat el 85% de la instal·lació el 2007 per 8 milions d’euros, hi va dedicar 3 milions més per reformar-lo el 2009 i un milió més el 2014. Per a l’any següent es preveien inversions que superaven els 26 milions, tot i saber-se, gràcies a un informe de la mateixa Generalitat, que l’impacte a Catalunya seria de menys de 25 milions i que Andorra obtindria el 80% dels beneficis.

El conflicte

Segons el pla d’estructura que ha anunciat recentment la Cambra andorrana, l’hipotètic nou aeroport se situaria entre les Bordes d’Envalira i Grau Roig, a uns 13 quilòmetres de les pistes d’esquí de Grandvalira, les que compten amb més afluència de visitants del país. Precisament per això l’obertura d’un aeroport dins el territori andorrà sembla amenaçar la viabilitat del que ja hi ha a l’Alt Urgell. El departament de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat no ha volgut pronunciar-s’hi.

Miquel Armengol, president de la Cambra de Comerç del Principat d’Andorra i conseller delegat d’Andorra Aviation Academy, va assegurar, en la presentació del pla que inclou el projecte d’aeroport, que els dos emplaçaments eren compatibles, perquè a l’aeroport de la Seu d’Urgell es concentrarien els vols esportius o les escoles de vol, mentre que l’andorrà se centraria en els vols comercials.

“Un aeroport no té res a veure amb l’altre”, explica en conversa amb l’ARA. “El de la Seu és de caràcter regional, no és a Andorra i el veiem totalment compatible si el dia de demà tenim un aeroport andorrà”. La idea és que el d’Andorra tingui una pista de dos quilòmetres on puguin aterrar els Airbus A320 i els Boeing 737, els més utilitzats comercialment en vols dins d’Europa. A la Seu, diu, no ho poden fer.

Atraure riquesa

Els objectius, assegura Armengol, són dos: tenir un aeroport on puguin aterrar avions de llarg radi (de mitjana, uns 5.000 quilòmetres) que permeti que turistes de llocs llunyans arribar a Andorra, i incentivar el turisme de luxe. “Els jets privats no poden aterrar al de la Seu”, argumenta. “A més, si entren i surten de dins d’Andorra no hem de passar la duana, no tenim límit de franquícies...” I això, afegeix, afavoreix la inversió estrangera “d’alt nivell”. I hi insisteix encara una última vegada: “Si es fa aquest aeroport, que esperem que sí, serà totalment compatible amb el de la Seu”. “Activitats que es fan allà no es faran aquí, i viceversa”, defensa.

L’any passat l’aeroport de la Seu va fer prop de 4.000 operacions i hi treballen companyies com Viatges Regina amb rutes des de Madrid o Marsella. Altres aerolínies com Andorra Airlines i Air Andorra ho han intentat sense èxit.

De moment, els estudis que la Cambra andorrana ha encarregat a les empreses NavBlue -filial d’Airbus- i CGX els ha confirmat que l’aeroport és edificable. Resten pendents els estudis sobre impacte ambiental i contaminació acústica, encara que Armengol no hi veu gaires dificultats. Després, el govern andorrà i els diferents ministeris treballaran per definir el pla de negoci. Aquest aspecte tampoc preocupa gaire: ja tenen propostes d’inversors estrangers. El govern xinès, per exemple, ha dit públicament que hi vol participar, però Armengol assegura que tenen més propostes damunt la taula.

La iniciativa s’emmarca en un pla que ha dissenyat Andorra amb la intenció de desenclavar el territori. El país aspira a actualitzar les diferents comunicacions per carretera amb França i Espanya. Alhora, l’estratègia reivindica que Andorra estigui “connectada amb avió a través de Barcelona o Tolosa”.

Més continguts de