Pla de 3.750 milions d'euros per salvar el sector de l'automòbil

El programa preveu finançament per renovar el parc automobilístic i incentius per al vehicle elèctric

Un dels sectors més colpejats per la crisi del covid-19 a causa de l’aturada de la producció i la caiguda de vendes ha sigut el de l’automoció. El sector encara un futur incert enmig de la transformació cap al vehicle elèctric i amb tancaments com els de les fàbriques de Nissan a Catalunya a finals d’any, que afectaran més de 20.000 llocs de treball directes i indirectes. Davant d’aquest context, el president del govern espanyol, Pedro Sánchez, va anunciar ahir un pla de suport al sector de 3.750 milions d’euros després de la catorzena videoconferència amb els presidents autonòmics.

Sánchez va donar pocs detalls del pla, que està previst que s’aprovi al llarg d’aquesta setmana, perquè el presentarà avui al sector al palau de la Moncloa. Tot i així, en l’esborrany que va avançar ahir Europa Press i que pot estar subjecte a canvis, es detalla que més de 1.500 milions d’euros del programa es destinaran aquest any i els altres 2.200 a partir de l’any que ve. El pla es divideix en cinc eixos: la renovació del parc de vehicles per un altre de més eficient; la inversió i la reforma de normatives per impulsar la competitivitat; una nova fiscalitat; l’aposta per la investigació, el desenvolupament i la innovació; i, finalment, l’impuls d’accions de formació i qualificació professional. Aquests cinc eixos s’articularan amb una vintena de mesures.

Entre aquestes hi ha una partida de 450 milions d’euros destinada a la renovació del parc automobilístic per a vehicles d’energies alternatives i zero emissions. D’aquests diners, 250 milions s’injectaran per incentivar l’adquisició de cotxes. Per poder sol·licitar les ajudes, els turismes adquirits no podran superar el preu de 35.000 euros o de 45.000 en el cas de persones amb mobilitat reduïda o de vehicles amb etiqueta Zero. Pel que fa el turisme que es donarà de baixa, haurà de tenir com a mínim 10 anys. Les subvencions públiques es distribuiran en funció de les emissions del cotxe adquirit. L’esborrany també recull que el sector haurà d’aportar els mateixos descomptes que el govern dona a través d’aquestes ajudes públiques. Dels altres 200 milions, la meitat seran per a la segona edició del programa d’impuls a la mobilitat elèctrica i sostenible (Moves) i l’altre 50% per actualitzar els vehicles de l’administració.

Ara bé, el gruix del pressupost per salvar el sector de l’automòbil, 2.690 milions, es destinarà a impulsar la seva competitivitat per així aconseguir que la indústria s’adapti a les noves demandes per part dels clients. Concretament, més de 2.100 milions s’injectaran en la flexibilització temporal dels préstecs del pla Reindus, impulsat pel ministeri d’Indústria, Comerç i Turisme.

Per la seva banda, en el marc del desplegament d’aquest pla, els fabricants de vehicles i de components es comprometen a avançar en la descarbonització del parc automobilístic. L’objectiu és que les plantes nacionals fabriquin entre 700.000 i 800.000 vehicles elèctrics i híbrids endollables per al 2030. Això es traduirà en què els fabricants treballaran per a l’adjudicació de nous models electrificats a les plantes espanyoles i al mateix temps s’impulsarà la infraestructura de recàrrega de vehicles elèctrics, amb la intenció d’arribar a 340.000 punts en el territori espanyol el 2030 i 830.000 punts de cara al 2040.

El president del govern espanyol va assegurar que l’objectiu del pla és acompanyar l’automòbil en la transició a una “mobilitat sostenible i connectada”. Els vehicles del futur -va afegir- s’assemblaran molt poc als del passat pel que fa a la incidència en el medi ambient. La voluntat de l’executiu central és aconseguir arribar l’any 2050 a les zero emissions. El sector de l’automoció representa una desena part del PIB espanyol i actualment dona feina a 650.000 persones de manera directa i a uns 2 milions d’empleats de forma indirecta.