Indústria
Economia Indústria 29/11/2022

El 'hub' per reindustrialitzar Nissan tindrà 43 M€ menys del PERTE per la falta d'avals

Les promotores confien en posar en marxa el projecte per a l'electromobilitat a principis del 2023

2 min
Imatge d’arxiu de les instal·lacions de Nissan a la Zona Franca.

MADRID65 milions del PERTE del cotxe elèctric. Aquesta és la inversió que el hub de l'electromobilitat finalment ha esgarrapat de la primera convocatòria d'aquest projecte estratègic de fons europeus per impulsar el sector. El hub impulsat per les empreses catalanes QEV Technologies i B-Tech ha d'ocupar gran part de l'antiga fàbrica de Nissan a la Zona Franca i reindustrialitzar el recinte. "Esperem que [el projecte] comenci a caminar a principis del 2023", apunten fonts de l'empresa a l'ARA. D'aquesta manera, sembla que el desenllaç de la reindustrialtzació de l'antiga fàbrica de l'empresa japonesa comença a arribar al final.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

Els 65 milions dels fons europeus que finalment rebran les empreses en matèria d'inversió aniran al conjunt del consorci que forma aquest hub: les ja conegudes QEV Technologies i B-Tech (impulsores del projecte), així com una desena d'empreses petites, a més de l'associació amb el grup logístic Goodman. La quantitat s'allunya de la xifra que el ministeri d'Indústria els va adjudicar fa temps (108 milions d'euros) i, fins i tot, de la xifra que les impulsores del projecte pretenien aconseguir (80 milions d'euros, com a mínim).

Durant el procés, les empreses van anar descartant algunes partides i tampoc hi ha ajudat la dificultat que han tingut a l'hora d'obtenir els avals necessaris per rebre la inversió. La base del PERTE obliga les empreses a presentar avals pel 90% de la partida adjudicada i en el cas de QEV Technologies i B-Tech només han assolit garanties econòmiques per valor de 48 milions d'euros. Una xifra a la qual s'han de sumar els petits avals de la resta de companyies que les acompanyen. Les entitats bancàries que finalment han avalat les dues empreses han estat Andbank, CaixaBank, Abanca, Avalis i Banc Sabadell, així com inversors privats minoritaris. El Santander i el BBVA no hi han entrat.

"Ens acostem a la recta final del procés i el pla de reindustrialització continua intacte", ha dit el conseller delegat de QEV Technologies, Joan Orús, que ha assegurat que la posada en marxa del projecte oferirà "una nova oportunitat a tot el talent de l'antiga plantilla de Nissan i crearà un nou negoci per al sector de l'automoció". De fet, el pas següent d'aquest llarg procés per reindustrialitzar Nissan ha de ser la resolució de la licitació final. Si no hi ha cap sorpresa, ha d'arribar els pròxims dies i el consorci del hub en serà el guanyador, perquè és l'únic candidat a ocupar els terrenys.

Amb els fons europeus que rebran, les empreses asseguren que poden tirar endavant els projectes principals o tractors, mentre que per a les inversions secundàries o no immediates buscaran fons públics alternatius com ara el programa Moves II i, fins i tot, la segona convocatòria del PERTE del vehicle elèctric.

Vehicles elèctrics

El hub va ser el favorit per a bona part de la taula de negociació per donar una altra vida industrial a les parcel·les que ocupava la multinacional Nissan –mig milió de metres quadrats– i recol·locar els 1.300 treballadors que van perdre la feina i que majoritàriament són a casa esgotant el subsidi d’atur.

L'objectiu d'aquest hub de descarbonització seria tirar endavant "una àmplia gamma" de productes elèctrics com ara vehicles industrials, per a l'última milla i petits camions. A més, les tres empreses volen implementar una línia de fabricació sota llicència per a altres firmes estatals i internacionals.

stats