Automoció
Economia Automoció 29/11/2022

El 'hub' de Nissan presenta només una part dels avals i renunciarà a ajudes del PERTE

Les empreses aconsegueixen suport per valor de 48 milions d'euros després d'una negociació 'in extremis' amb els bancs

3 min
Imatge d’arxiu de la planta de Nissan a la Zona Franca.

Madrid / BarcelonaNegociació in extremis per intentar salvar el màxim de diners del PERTE del cotxe elèctric, els fons europeus que han de servir per reindustrialitzar l'antiga Nissan. Bancs i empreses promotores del projecte han estat negociant fins a mitjanit. El problema ha estat trobar els avals necessaris per poder rebre aquests diners.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

A aquest hub se li van assignar gairebé 108 milions del PERTE. Per rebre'ls se'n necessitaven 70 en avals i, finalment, segons confirmen fonts properes a la negociació a l'ARA, se n'han aconseguit 48, una xifra que seria fins i tot inferior a la confirmada divendres passat, quan fonts pròximes a l'empresa asseguraven tenir lligats 51 milions d'euros. A mitjanit el ministeri d'Indústria encara no havia pogut comprovar la quantitat exacta d'avals presentats i, per tant, quants diners del PERTE podran invertir finalment aquestes empreses. Ara, Indústria haurà d'avaluar a quantes ajudes corresponen aquests avals. Sigui com sigui, la xifra final obligarà l'empresa a renunciar a part dels fons del PERTE.

Fonts de la negociació asseguraven aquest dilluns a la nit que els projectes tractors tenien els avals assegurats però faltaven els dels projectes secundaris. En aquest cas, el projecte global podria tirar endavant, però no amb els gairebé 108 milions assignats del PERTE, tot i que el hub podria acudir a la prevista segona convocatòria del PERTE del cotxe elèctric, prevista per a l’any que ve. "Ha estat una negociació surrealista", apunta a l'ARA una font coneixedora de la negociació.

El termini per presentar els avals ha acabat aquest dilluns a la nit, després d’una pròrroga el 16 de novembre derivada, precisament, del fet que aquest projecte i d’altres de minoritaris no havien obtingut avaladors. Aquest dilluns a la tarda les empreses catalanes QEV Technologies i BTech –que són les que lideren el hub– no tenien la llum verda definitiva dels bancs amb els quals havien negociat, en concret del Sabadell, que fins a última hora de la tarda no ha confirmat que presentarà un aval d’1,5 milions d’euros, com va avançar l’ARA. Una xifra lluny dels 10 milions que s’havia publicat. De fet, durant unes hores l’entitat havia descartat l’aval després de consultar la qüestió amb el comitè de riscos, segons ha pogut saber l’ARA. 

L’altre gran avalador és CaixaBank, que aportarà 5 milions d’euros. També figurarien entre els avaladors Andbank, Avalis i Abanca. Han quedat fora el Banco Santander, que divendres ja va refredar la seva opció, i el BBVA. Les empreses que lideren el hub, doncs, han aconseguit trobar alguns bancs avaladors que alhora tindran un contraaval de l’Institut Català de Finances (ICF), organisme públic que depèn de la conselleria d’Economia. De fet, la idea inicial era que l’ICF avalés el projecte del hub. Una opció, però, que va ser descartada de facto pel govern espanyol i, en particular, pel ministeri d’Indústria, perquè es tractava d’un aval públic d’un organisme que no té fitxa bancària, cosa que la normativa del PERTE no permet.

Del PERTE del cotxe elèctric encara falten fons per assignar. En concret, en aquesta primera convocatòria només s’havien assignat 877,2 milions d’euros del total del projecte. És a dir, només el 30% dels gairebé 3.000 milions d’euros que s’havien previst inicialment per a aquest PERTE. El govern espanyol ja ha confirmat que obrirà una segona convocatòria més endavant. 

Un camí tortuós 

La proposta del hub d’electromobilitat i descarbonització, liderat per QEV Technologies i BTech en associació amb el grup logístic Goodman, és l’única que es va presentar al concurs per gestionar els terrenys de Nissan a la Zona Franca de Barcelona. El hub va lliurar la seva proposta en l’últim moment. 

Al ser l’únic concursant, només podria tirar endavant la proposta del hub, malgrat que hi va haver altres projectes durant aquest llarg procés, com el de Great Wall Motor, que es va fer enrere. També va aparèixer a la llista de candidats la xinesa Chery, que hi va mostrar interès en l’últim moment però sense presentar cap proposta ferma. A més, hi va haver propostes informals per a la part logística de l’operador del port de Cilsa i de Mecalux, que es van oferir només si no tirava endavant la iniciativa del hub i Goodman. 

El hub va ser el favorit per a bona part de la taula de negociació per donar una altra vida industrial a les parcel·les que ocupava la multinacional nipona –mig milió de metres quadrats– i recol·locar els 1.300 treballadors que van perdre la feina i que majoritàriament són a casa esgotant el subsidi d’atur.

El projecte del hub va obtenir una assignació de 107,8 milions d’euros dels fons del PERTE del vehicle elèctric (el 12% del total de fons assignats). Al marge d’aquest projecte, a la planta de la Zona Franca ja s’hi ha instal·lat el fabricant de motos elèctriques Silence.

Chery explora la possibilitat de fabricar a Catalunya

Una delegació del fabricant xinès d’automòbils Chery, liderada pel seu president, Yin Tongyue, es va reunir ahir amb la patronal Foment del Treball i el conseller d’Empresa, Roger Torrent, per explorar les opcions d’instal·lar una gran planta d’assemblatge de cotxes elèctrics. Chery, que ja va mostrar interès per Catalunya quan governava José Montilla però no va concretar res, també va mostrar interès pels terrenys de Nissan, però quan la taula de reindustrialització pràcticament ja havia acabat la seva feina. 

Chery, segona companyia d’automoció de la Xina, vol desembarcar a Europa amb els seus vehicles i s’ha mostrat interessada en la zona de Barcelona, encara que els contactes que s’han dut a terme fins ara amb les autoritats catalanes són molt preliminars, segons fonts del sector.

Yin Tongyue es va reunir ahir amb el president de Foment, Josep Sánchez Llibre, i el de la patronal del metall UPM, Jaume Roura. A la reunió s’hi van sumar el secretari general de CCOO de Catalunya, Javier Pacheco, i la secretària del sector de l’automòbil de la UGT a Catalunya, Yolanda Funés. Yin es va entrevistar després amb el conseller d’Empresa i Treball, Roger Torrent, i està previst que es vegi avui amb el president de la Generalitat, Pere Aragonès.

stats