L'alta velocitat connectarà Barcelona i València l'any 2027
Els empresaris es mostren escèptics amb el nou calendari del govern espanyol per al Corredor Mediterrani
BarcelonaAnar de Barcelona a València en tren és molt més complicat que anar a Madrid, tot i que les dues ciutats estiguin separades per menys distància. En el millor dels casos, el trajecte en Euromed s'allarga durant tres hores i mitja, una hora més que per anar fins a Madrid. Un disseny centralista de la xarxa ferroviària que ha llastrat durant dècades la connexió entre la capital catalana i la valenciana i que ara sembla que s'està més a prop de posar-hi remei.
El ministre de Transports i Mobilitat Sostenible, Óscar Puente, ha marcat aquest dijous un nou calendari per al Corredor Mediterrani, una de les grans assignatures pendents per potenciar la xarxa ferroviària estatal. Ho ha dit davant de 2.500 empresaris reunits a València, en un acte que organitza fa anys l'Associació Valenciana d'Empresaris (AVE) per reclamar l'execució d'aquesta infraestructura, i que és l'últim any que se celebra.
Segons Puente, Barcelona i València passaran a estar connectades per alta velocitat d'aquí dos anys. Aquesta fita s'assolirà quan s'hagi culminat el canvi d'ample de via estàndard entre Tarragona i Castelló, uns treballs que permetran circular en ample internacional en el trajecte que connecta Barcelona i València. Quedarà pendent el desenvolupament de la doble plataforma entre València i Castelló, per a la qual se sol·licitarà la declaració d'impacte ambiental en les setmanes vinents.
Durant el 2027 l'executiu socialista també preveu que estigui construïda la infraestructura del Corredor Mediterrani per connectar des d'Almeria fins a la frontera francesa. No obstant això, el ministre no ha posat una data per a la construcció completa de tota la infraestructura, que naixerà a Algesires, perquè el tram entre Granada i Almeria és el que està menys desenvolupat i, a més, haurà de resoldre complexitats tècniques importants.
Malgrat els endarreriments continuats, els avenços en el Corredor Mediterrani coincideixen amb un esforç inversor que està duent a terme el govern espanyol des de l'arribada de Pedro Sánchez a la Moncloa. Des de l'any 2018 s'han licitat 8.327 milions d'euros, 5.389 milions dels quals ja s'han executat, amb obres en marxa a totes les comunitats autònomes per on passa el Corredor Mediterrani. Segons el ministeri, durant aquest període s'ha passat d'un 21% de la infraestructura en servei a un 36%, i d'un 45% a un 83% en fase d'obra.
Només a Catalunya s'han licitat noves obres per prop de 917 milions d'euros i se n'han executat per 1.397 milions, amb un pes molt rellevant del pressupost destinat a concloure les eternes obres de la Sagrera. Uns treballs que estan "pràcticament acabats" pel que fa a la part ferroviària de la futura estació, que haurà suposat una inversió de 1.000 milions d'euros.
El nou calendari, però, no ha acabat de convèncer els empresaris presents a la trobada. "Tots els ministres que han passat per aquí han dit que al cap de tres o quatre anys estaria fet el Corredor Mediterrani. A veure si a l'última va la vençuda", ha dit el president de Mercadona, Juan Roig. "Hi haurà un dia que hi haurà un ministre a qui ens creurem, però de moment no ha arribat", ha afegit.
En una setmana en què també s'han anunciat els estudis per valorar la possibilitat de connectar amb alta velocitat Barcelona i Madrid en menys de dues hores, a una velocitat de 350 quilòmetres per hora, Roig ha reivindicat que les obres del Corredor Mediterrani vagin a "molt més" ritme, sense oblidar-se de lamentar que la segona i la tercera ciutats d'Espanya no estiguin connectades. "No volem anar a 350 km/h, nosaltres amb passar dels 100 km/h entre València i Barcelona ja estaríem contents", ha criticat.
Transport de mercaderies
Més enllà de poder anar de Barcelona a València en menys temps, el Corredor també permetrà, cosa molt important, moure més mercaderies d'una punta a l'altra de tot l'arc mediterrani. A Catalunya el govern espanyol espera que la terminal de la Llagosta, a quinze quilòmetres de Barcelona, estigui enllestida el primer trimestre del 2026, i que l'accés a la Seat estigui operatiu en el segon trimestre de 2027. "Els avenços són tangibles", ha dit el ministre.
Els accessos al port de Barcelona és una altra de les grans assignatures pendents, en marxa des de fa uns anys, però sense aconseguir que avancin al ritme previst. "Trigarem perquè són molt complexos, però ha portat 20 anys desbloquejar-los i aquest ja és un moment d'optimisme", ha remarcat Puente. Així mateix, la connexió amb el port de Tarragona es preveu que estarà acabada a finals del 2026.