Infraestructures

El Port de Barcelona manté la bona ratxa comercial i creix en exportacions i importacions

La infraestructura encara s'està recuperant de la reconfiguració de l'esquema internacional de rutes de les grans navilieres

Contenidors al Port de Barcelona.
3 min

BarcelonaA l'espera de veure com reaccionen les cadenes comercials mundials als aranzels de Donald Trump, el comerç internacional continua creixent a casa. Així ho constata el Port de Barcelona, amb creixements tant en les exportacions com en les importacions de contenidors en els primers set mesos de l'any. Aquest és el principal indicador del bon estat d'ànim de totes les empreses que treballen a la infraestructura, així com dels seus clients locals. Una tendència que també confirma el ministeri d'Economia, Comerç i Empresa, amb una Catalunya que està registrant el millor balanç comercial exterior de l'any.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

El tràfic de contenidors plens per exportar a altres mercats ha crescut un 6% entre els mesos de gener i juliol, fins als més de 423.600 TEU —unitat de mesura dels contenidors que equival a 20 peus–. Així mateix, els contenidors que s'han importat han augmentat un 11,4%, amb un tràfic acumulat de prop de 424.900 TEU. Precisament, el mes de juliol, en plena negociació dels aranzels, el port va registrar la xifra més alta d'importacions d'enguany. Qui encara no ha arribat a un acord amb Trump és la Xina, el principal mercat del Port de Barcelona, amb el 28% del tràfic total de contenidors, i aquest juliol ha continuat creixent, amb un 13,5% més, igual que l'Índia i Corea del Sud. En canvi, el tràfic de contenidors amb els Estats Units s'ha moderat, amb una pujada tímida del 0,9%.

Amb una Europa que s'ha compromès a comprar més energia als Estats Units per evitar la guerra comercial, un dels tràfics que més puja al port són els hidrocarburs, amb la gasolina creixent un 60,3% en comparació amb l'any passat i el gas natural, un 59%. Precisament, el 45% del gas natural liquat que arriba a la infraestructura catalana prové del mercat estatunidenc, una proporció que ha anat augmentant darrerament.

Malgrat les dades positives d'aquests indicadors, el Port de Barcelona continua afectat per la reconfiguració del tràfic mundial per part de les principals navilieres del món. Empreses com MSC, Maersk i Hapag-Lloyd han firmat nous acords comercials per donar una millor resposta a disrupcions cada cop més freqüents amb noves escales, coincidint amb la paralització que ha provocat la guerra de Gaza en el canal de Suez, la principal porta d’entrada al Mediterrani per als vaixells provinents d’Àsia.

Fa un any, el port va veure com els contenidors creixien un 18,5% pel bloqueig a Suez i l'establiment d'una ruta alternativa que passava per Gibraltar i feia parada en els enclavaments més propers. En els últims mesos, amb el nou esquema de rutes internacionals, la infraestructura catalana ha vist com s'enfonsaven els contenidors en transbordament, una frenada que ara s'està començant a moderar. Amb caigudes de dos dígits des de principis d'any, al juliol va registrar una caiguda del 20,8%, menys pronunciada que la del 45,7% del mes anterior.

Des del Port esperen que s'acabi de recuperar en els pròxims mesos i l'exercici acabi tancant bé. De moment, el tràfic de contenidors, que inclou importació, exportació i transbordament, ha disminuït un 6% en els set primers mesos de 2025 en comparació amb l'any anterior, fins als 2,2 milions de TEU. Això també ha fet que el tràfic total baixés un 2,4%, fins a les gairebé 41 milions de tones.

Els cotxes, en crisi

La crisi que viu el sector de l'automoció també es nota al Port de Barcelona, amb un cotxe elèctric que no acaba d'arrencar i l'arribada de marques asiàtiques molt més barates. La capital catalana és la porta de sortida per als cotxes que es fabriquen en plantes com la de Martorell de Seat i la de Pamplona de Volkswagen, amb caigudes en la producció, però també és la porta d'entrada del 81% dels vehicles xinesos que arriben a Espanya.

Amb aquest context de fons, el tràfic de vehicles ha baixat un 3,8% fins al juliol, amb unes 424.600 unitats mogudes, una nova mostra de la incertesa que viu la indústria. El Port compta amb dues terminals dedicades al transport de vehicles, Autoterminal i Setram, a les quals se sumarà l'any 2027 una tercera, recentment adjudicada al grup japonès NYK. Amb aquestes tres terminals, la infraestructura disposarà d’unes 120 hectàrees dedicades exclusivament a aquest tipus de tràfic.

stats