Economia 16/05/2017

Atlantia vol pagar una prima mínima per quedar-se amb Abertis

La italiana ofereix 16,5 euros per acció i valora la catalana en 16.300 milions

Xavier Grau
3 min
La seu d'Abertis a Barcelona.

BarcelonaFinalment, la italiana Atlantia va notificar ahir a la Comissió Nacional del Mercat de Valors l’oferta pública d’adquisició (opa) sobre la catalana Abertis per crear un gegant mundial de la gestió d’autopistes. La notícia era esperada, i només faltava saber el preu que posen els italians. Ahir es va fer oficial: l’oferta és de 16,5 euros per acció, cosa que suposa valorar la companyia que presideix Salvador Alemany en 16.341 milions d’euros. Un preu en el punt mitjà del que s’havia especulat, d’entre 16 i 17 euros per acció.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

Part dels analistes de borsa consultats consideren que el preu és baix. Ángel Pérez, de Renta 4, destacava que l’oferta d’Atlantia té una prima del 20% sobre la mitjana del preu d’Abertis els sis mesos anteriors al 13 d’abril, quan es va saber l’interès de l’italiana per la catalana, “però no comporta una prima addicional sobre l’últim preu”. Per això, aquest analista no espera que l’anunci en ferm de l’opa comporti cap canvi en l’acció d’Abertis. Una opinió, però, que no comparteix la casa Noesis Análisis Financiero, que creu que l’acció Abertis seguirà pujant.

Ahir les accions d’Atlantia van pujar un 2,5%, fins als 24,8 euros, mentre que les d’Abertis van perdre un 0,6% del valor per tancar a 16,4 euros. L’explicació, segons Jaume Puig, director general de GVC Gaesco Gestió, és que l’opa és una proposta “molt atractiva” per a Atlantia, mentre que el preu de les accions d’Abertis baixava perquè l’oferta “ha desencantat els inversors” que esperaven “un preu més alt”.

`bv

Puig va destacar el sentit estratègic de la integració. No obstant, va indicar que els mercats esperaven una opa més pròxima als 17 euros, i també va assenyalar que l’oferta de bescanvi d’accions d’Abertis per accions d’Atlantia es limita a només 200 milions, tot i que als accionistes de la catalana els pot interessar més el bescanvi, pel recorregut a l’alça que pot tenir en un futur l’acció. També va destacar que Atlantia qualifica l’opa d’amistosa i, per tant, en la negociació es pot modificar el preu i les condicions.

No tothom opina el mateix. Pedro Gómez, analista de Diagonal Inversiones, considera que l’oferta “és prou bona”. Segons el seu parer, Abertis aportarà a Atlantia internacionalització, ja que ara la companyia italiana té aproximadament el 70% del negoci a Itàlia. Aquest analista creu que el preu s’aproxima al que havia transcendit com a màxim i, per tant, creu que és el moment per vendre, almenys per als accionistes minoritaris, i no tant per als de referència, com ara Criteria CaixaHolding. Una opinió semblant és la que tenen el analistes de Link Securities, que consideren positiva l’operació, malgrat que el preu de l’acció d’Abertis ja se situa als nivells de preu de l’oferta.

Abertis: de comprar a ser compradaAtlantia condiciona l’èxit de l’opa a aconseguir un 50% de les accions d’Abertis. Fonts de Criteria -el hòlding de participades de La Caixa que té un 22,3% d’Abertis- van dir que estudiaran l’oferta “amb deteniment, detalladament i sense presses”. Per la seva banda, Abertis va qualificar l’opa de “voluntària i no sol·licitada”, i va indicar que el consell d’administració no es pronunciarà fins que sigui legalment preceptiu.

En la seva comunicació, Atlantia deixa clar que no vol llançar una opa pel 100% de Cellnex, de la qual Abertis té un 34%, i que “es plantejarà la venda de la seva participació quan arribi el moment adequat”.

Gegant mundial d’autopistes

El conseller delegat d’Atlantia, Giovanni Castellucci, va insistir ahir que l’opa és amistosa i va convidar Criteria a anar al bescanvi d’accions perquè quedi com a segon accionista per darrere de la família Benetton, i amb tres llocs al consell d’administració. També va indicar que vol que Abertis sigui la plataforma del grup per a l’Amèrica Llatina.

La suma de les dues empreses donaria lloc a un líder mundial, amb un valor a borsa de 36.000 milions, amb presència en 19 països i 14.100 quilòmetres d’autopistes, que generaria un ebitda anual de 6.600 milions i una capacitat d’inversió de 2.400 milions anuals. L’operació necessita l’autorització del govern espanyol, perquè Abertis controla la companyia de satèl·lits Hispasat, i de les autoritats de la competència de la Unió Europea.

stats