El juliol caòtic del Prat es converteix en el millor mes de la seva història

Malgrat els problemes amb els retards, el volum de passatgers de l'aeroport va augmentar un 2,5%

L’onada de cancel·lacions i retards que va patir el Prat durant el mes de juliol no ha passat factura a les xifres rècord de l’aeroport. Barcelona va tancar el setè mes del 2018 -i un dels més forts de l’any- amb gairebé 5,2 milions de passatgers, un augment del 2,5% respecte a l’any anterior, segons les dades publicades per Aena. Es tracta del volum mensual de passatgers més gran de la història de l’aeroport català, que des del juliol de l’any passat no superava els 5 milions de viatgers. Tot i que el creixement va acabar en positiu, el percentatge és inferior respecte al ritme del 8% que marcava la infraestructura el mateix mes del 2017. Entre el gener i el juliol d’aquest any, ja han passar pel Prat 28,7 milions de viatgers i l’increment acumulat és del 5,7%, un percentatge que fa pensar que l’aeroport superarà la barrera dels 50 milions el 2018.

Precisament, segons el portal de dades del sector FlighStats, durant el mes de juliol l’aeroport del Prat va ser el tercer d’Europa que acumulava més minuts de retards en els vols. En comparació amb l’aeroport de Barajas, però, l’augment del trànsit al Prat també va ser més limitat. Mentre que els passatgers a Barcelona van augmentar un 2,5%, a la infraestructura madrilenya el volum de viatgers va escalar un 8,7% durant el juliol, fins als 5,5 milions de viatgers. Així doncs, Barajas continua sent l’aeroport de la xarxa d’Aena més transitat, encara que caldrà veure si el Prat el supera a l’agost, com ja va fer el 2014 i el 2013.

Aquest juliol l’operativa de l’aeroport de Barcelona va estar molt marcada pels problemes de les principals aerolínies que hi operen, com ara Vueling i Ryanair. La primera va viure una setmana especialment complicada a finals de mes en què va deixar a terra més de 14.000 afectats. Curiosament, el juliol va ser el primer cop que l’aerolínia transportava més de dos milions de passatgers en un sol mes. Ryanair també va fer front als dos dies de vaga dels seus TCP espanyols contra les condicions laborals de la companyia.

A banda de les dades de viatgers del Prat, però, el juliol al Prat va destacar per l’augment del trànsit de mercaderies a l’aeroport. El total de béns transportats el mes passat es va disparar gairebé un 13%, fins als 15,4 milions de tones. En els últims anys la infraestructura ha intentat potenciar aquest tipus de trànsit que també creix per l’augment de l’activitat logística als voltants de l’aeroport i l’empenta del comerç electrònic. Des de principis d’any, l’aeroport de Barcelona ja ha mogut 96,6 milions de tones.

Girona recupera el pols
El juliol també va ser positiu per a l’aeroport de Girona, que va tancar el mes amb 310.267 passatgers, un 2,3% més que el mateix mes del 2017. No obstant, l’increment és inferior a la millora del 16% que registrava l’aeròdrom l’any passat. Des que va deixar de perdre passatgers el 2016, Girona ha recuperat el ritme i va fregar l’any passat els dos milions de passatgers que desitja la Generalitat per a la infraestructura.

En canvi, l’aeroport de Reus va registrar un total de 194.422 passatgers al juliol, pràcticament un 1% menys. El saldo del juliol és positiu per al conjunt de la xarxa d’Aena, que va guanyar un 3,2% de viatgers, fins als 28 milions.

Toc d’atenció del Govern a Vueling
La Generalitat serà “implacable” en la tramitació de les sancions que es puguin derivar de les queixes rebudes per l’Agència Catalana del Consum arran dels episodis de cancel·lacions i retards de Vueling. Així ho va assegurar aquest dilluns la consellera d’Empresa i Coneixement del Govern, Àngels Chacón, en una entrevista a l’ACN. Paral·lelament, la Generalitat assegura que “pressionarà” el ministeri de Foment perquè busqui una solució, conjuntament amb altres estats, a la “saturació de l’espai aeri europeu”. El president de la Generalitat, Quim Torra; Chacón, i el secretari d’Infraestructures i Mobilitat, Isidre Gavín, es van reunir la setmana passada amb el president de Vueling, Javier Sánchez-Prieto, per “escoltar” l’empresa i traslladar-li les queixes dels usuaris.

El president de l’Associació d’Agències de Viatges Especialitzades (ACAVe), Martí Sarrate, també va instar l’aerolínia catalana a “posar solucions” perquè les cancel·lacions i els retards “no s’agreugin més” durant el que queda d’estiu. Sarrate va lamentar que la situació obliga les agències de viatges a “donar explicacions” i “dedicar temps a tramitar reclamacions” .

Més continguts de