INFRAESTRUCTURES
Economia 16/10/2016

El lent despertar de Castelló

El polèmic aeroport tanca el primer any operatiu amb 100.000 passatgers de quatre rutes aèries

Salvador Almenar
3 min
El lent despertar de Castelló

Vilanova D’alcoleaCent mil passatgers en dotze mesos. Aquesta és la xifra que resumeix el primer any operatiu de l’aeroport de Castelló. Una dada molt per sota de la de qualsevol altre aeròdrom europeu de primer nivell, però que té cert valor tenint en compte que durant els primers quatre anys de vida de la infraestructura cap vol va aterrar ni es va enlairar des de la pista situada a la localitat castellonenca de Vilanova d’Alcolea.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

Al mes de setembre l’aeroport de Castelló va celebrar el primer aniversari d’ençà que van començar a operar-hi els primers vols regulars. La modesta xifra de 100.000 passatgers no fa l’aeroport rendible ni de bon tros però potser és el primer pas per deixar enrere la mala fama. De fet, ha aconseguit la petita fita de deixar de ser l’aeroport de l’Estat amb menys volum de passatgers, segons assegura Alexander Schroll, director de la instal·lació.

Actualment, des de Castelló operen regularment dues companyies de baix cost. Ryanair vola a Londres-Stansted (tres vegades per setmana), a Bristol (dues vegades només en temporada d’estiu) i, des d’aquest mes, a Sofia (amb dues freqüències setmanals). A més, la romanesa Blue Air connecta des del juny Castelló amb Bucarest dues vegades a la setmana. Amb nou vols regulars a la setmana més els xàrters que de manera ocasional utilitzen l’aeroport, la poca activitat diària que hi ha a la terminal fa d’aquesta infraestructura un aeròdrom poc comú.

Un aeroport amb horari flexible

La primera particularitat d’aquest aeroport és que és l’únic de tot l’Estat gestionat per una empresa privada. La canadenca SNC-Lavalin en va guanyar l’adjudicació a principis del 2014, que li permet explotar durant 20 anys la infraestructura a canvi d’un cànon anual de 2,5 milions d’euros que abona a la Generalitat Valenciana.

La segona característica de l’aeroport que el fa diferent és que com a màxim rep dos vols diaris (dimecres i diumenge), cosa que en condiciona l’activitat. L’aeroport, que està obert vuit hores al dia, té una única hora punta -quan arriben els vols- i tot el personal s’organitza entorn de l’aterratge, fins i tot els que hi donen servei, com són els taxistes o els autobusos que s’encarreguen de portar els passatgers cap al nord, a pobles costaners com Alcossebre, Peníscola o Benicarló; o cap al sud, rumb a Castelló o València.

El fet que es concentri l’activitat en unes dues hores abans que arribi el vol i fins a una hora després que embarquin els passatgers que marxen de Castelló condiciona també l’activitat de la mitja dotzena de negocis que cohabiten a la terminal. A banda del punt d’informació, dues empreses de lloguer de cotxes, una empresa de transport en autobús, una immobiliària, un turoperador i un quiosc són els negocis que ocupen els mostradors oberts d’una terminal de disseny de poc més de 200 metres de llarg, rematada amb la ceràmica de Porcelanosa i un gran cartell de Marina d’Or que dóna la benvinguda als visitants.

Dijous passat, mentre una cinquantena de persones esperaven per embarcar rumb a Londres, el director general de l’aeroport, Alexander Schroll, explicava que tot el personal i els negocis que s’han instal·lat a la terminal formen part d’una petita família. “Tots volem el millor per a l’aeroport, el nostre negoci en depèn”, assenyalava mentre caminava per una terminal on sobta el poc soroll que se sent. Tan sols interromp el silenci la megafonia que crida a embarcar els passatgers de l’únic vol que sortirà aquell dia des de Castelló.

Tot i la poca activitat, hi ha qui confia que l’aeroport pugui ser una font d’ingressos. El Peter, un britànic establert a Alcossebre fa 15 anys, explica que és el propietari de dos espais on el mes que ve obriran dues cafeteries. Mentre examina l’evolució de les obres, afirma que ell no només obrirà en les hores pròximes als vols sinó que ho farà de nou del matí a nou de la nit. “Volem donar servei a la gent que tot i no volar ve a veure l’aeroport”, sosté.

Objectiu: doblar els passatgers

Segons les dades de l’empresa gestora, a qui sí que està oferint un bon servei l’aeroport és als anglesos amb una segona residència a les localitats de costa de Castelló, que ara tenen un aeroport a poc més de mitja hora de la platja, a la gent de Castelló i a la gran comunitat de romanesos que hi ha a les comarques pròximes, que han respost molt bé a l’oferta de vols que connecten Castelló amb Bucarest.

Actualment, la direcció treballa per atreure tant vols regulars com xàrters i avions de càrrega. Malgrat que, segons Schroll, encara no hi ha res tancat, hi ha contactes avançats per obrir el 2017 una connexió amb Alemanya, que ajudaria a arribar als 240.000 passatgers que té com a objectiu l’aeroport.

stats