Catalunya guanya facturació i Madrid en perd amb el canvi de seus empresarials
La comunitat de Díaz Ayuso passa a perdre seus d'empreses en favor de altres comunitats el 2025
BarcelonaEl Procés va tenir com una de les seves conseqüències la denominada fuga d'empreses de Catalunya, és a dir, companyies que van decidir endur-se el seu domicili social des del Principat a altres comunitats autònomes, especialment Madrid, el País Valencià, l'Aragó i les Balears. Vuit anys després, la situació s'ha normalitzat i el saldo negatiu de trasllat de seus socials des de Catalunya a altres comunitats ha disminuït de forma notable i, a més, Catalunya guanya més facturació que mai amb aquest canvi de seus.
Ho mostra l'últim estudi de la companyia Informa, que des del 2017 analitza el canvi de domicilis socials d'empreses dins de l'Estat. Aquest últim informe analitza el període entre el gener i l'agost del 2025. La primera conclusió és clara: el saldo negatiu de Catalunya entre empreses que surten i que arriben baixa a mínims, alhora que Madrid, que els últims anys tenia saldos positius –hi arribaven més empreses de les que en marxaven– entra en un saldo negatiu, és a dir, perd més empreses de les que guanya.
Així, Madrid passa a ser la comunitat amb un saldo més negatiu (-84), mentre que el mateix període de l'any anterior tenia un saldo positiu (+206). "El saldo negatiu de Madrid contrasta amb els saldos positius registrats en els estudis anteriors", indica l'informe, que alhora destaca que "Catalunya es va beneficiar econòmicament amb un saldo positiu de 3.208 milions d'euros". De fet, la pèrdua de domicilis socials de Catalunya cau a mínims: tenint en compte les empreses que van marxar i les que van arribar al Principat, la diferència és de -32, quan un any enrere era de -245. La comunitat que va guanyar més seus socials en el període analitzat va ser Andalusia (+71), seguida de les Balears (+43), les Canàries (+39) i Astúries (+29). Els saldos negatius més elevats van ser per Madrid (-84), Catalunya (-32), Extremadura (-30) i l'Aragó (-29).
La companyia d'estudis empresarials no fa només la suma i resta d'empreses que arriben i surten de cada comunitat, sinó també del negoci que hi va associat. Per això, comptabilitza l'última facturació coneguda de les empreses que traslladen la seva seu social. Així, Catalunya, tot i perdre més seus que no pas en guanya, augmenta, però, la seva facturació. Un fenomen que ja fa temps que passava, però que en el període estudiat es dispara clarament, amb un impuls molt clar per la tornada a Barcelona des de Palma de la seu de CriteriaCaixa, el hòlding inversor de La Caixa, que és soci de referència de grans companyies com CaixaBank, Naturgy, ACS o Telefónica, entre moltes altres.
L'efecte Criteria
Així doncs, Catalunya lidera el rànquing de guanys de facturació entre el gener i l'agost del 2025, amb 3.208 milions d'euros. La següent comunitat que va guanyar més facturació va ser Múrcia, amb 601 milions d'euros. En canvi, Madrid va perdre en el període analitzat 786 milions d'euros de facturació, i només les Balears van registrar més pèrdues, 2.187 milions d'euros, precisament pel trasllat a Barcelona de la seu de CriteriaCaixa. Però si es treu l'efecte CriteriaCaixa, Catalunya continuaria sent la comunitat que guanya més facturació (953 milions d'euros), molt per sobre de la pèrdua de 786 milions d'euros de Madrid.
Un dels aspectes que analitza l'informe és el retorn a Catalunya de companyies que van decidir portar a fora la seva seu social a causa del Procés. Els retorns més sonats van ser el del Banc Sabadell ara fa un any en plena opa del BBVA, i el ja esmentat de CriteriaCaixa. L'informe, però, destaca que de les 9.544 empreses que van marxar de Catalunya des del 2017 només n'han tornat un 7,74%.
No obstant això, segons ressalta l'informe, "també s'observa un efecte retorn, amb empreses que han decidit traslladar novament la seu social a Catalunya després d'haver-la canviat". S'han comptabilitzat 739 empreses en aquesta situació. Al voltant del 81% d'aquestes societats se n'havien anat el 2017 o el 2018. L'any amb més nombre d'empreses que han tornat va ser el 2019, amb 113. Durant els vuit primers mesos del 2025 van tornar la seu a Catalunya 94 de les empreses que havien marxat pel Procés.
Entre el 2018 i el 2025, de les 739 empreses que han tornat a Catalunya 444 ho han fet des de Madrid, clarament la comunitat des d'on n'han tornat més. Un total de 84 empreses han tornat des del País Valencià i 69 des de l'Aragó.