Els catalans inverteixen més de 4 hores i 100 euros a la setmana en anar i tornar de la feina
Per a alguns treballadors el cost de la mobilitat laboral pot superar les 13 hores setmanals
BarcelonaQuanta estona tardes cada dia a anar i tornar de la feina? El temps que destinem a la mobilitat laboral pot variar moltíssim en funció de les nostres circumstàncies i de factors com l'estat del transport públic o l'accés a un vehicle privat. Un estudi de la UGT de Catalunya publicat aquest dimarts hi ha posat xifres: de mitjana els catalans destinem 4,3 hores setmanals en els viatges cap a i des del lloc de feina, unes 200 hores a l'any. Així i tot, en alguns extrems aquest càlcul pot arribar més enllà de les 13 hores setmanals, quan es tracta de treballadors que han d'agafar Rodalies per sortir de la seva comarca.
Aquests desplaçaments tenen un cost indirecte en forma del temps invertit, que es podria dedicar a la conciliació personal, però també inclouen altres despeses directes com l'abonament de transport, el combustible per al cotxe o la moto o el manteniment d'aquests vehicles privats. La UGT estima que els treballadors gasten 100 euros de mitjana cada setmana per poder anar a treballar, uns 5.000 euros l'any. El sindicat calcula que entre tots els catalans això suposa un cost de 20.000 milions d'euros anuals. "Aquest cost és molt desigual: qui treballa al costat de casa i va caminant només li suposa uns 20 euros setmanals, mentre que hi ha qui en costos directes i indirectes pot arribar a pagar fins als 300 euros si treballa lluny i amb mala connexió de transport públic", defensa l'estudi.
Des de la UGT de Catalunya han aprofitat aquestes dades per reclamar un cop més millores en la xarxa de transport públic de Catalunya, especialment més enllà de l'àrea de Barcelona. "No podem seguir pagant el cost de la mobilitat de la nostra butxaca", ha reclamat el secretari de mobilitat del sindicat, Jordi Muñoz. Així doncs, ha criticat que els treballadors "ja no es fien de Rodalies" i això està "col·lapsant" les carreteres perquè més persones opten pel vehicle privat per esquivar els retards ferroviaris. Entre altres mesures per reduir aquest cost assumit pels empleats, l'estudi també reitera la importància de la reducció de la jornada laboral a les 37,5 hores –tombada al Congrés la setmana passada– i l'ampliació del teletreball per limitar el nombre de desplaçaments per motius laborals.
Cost en vides
Més enllà del cost econòmic, la UGT de Catalunya ha recordat que una part dels accidents laborals greus i de les morts a la feina són accidents viaris, relacionats o bé amb aquests desplaçaments o amb activitats professionals relacionades amb la conducció. "Per tant, la mobilitat laboral és una de les principals causes de mortalitat laboral", insisteixen des de l'organització. A Catalunya de les 180 persones mortes en accidents de trànsit el 2024, 33 van estar relacionades amb la mobilitat laboral, gairebé el 20%. A més, 226 de les 1.671 persones que van patir accidents greus de trànsit també s'estaven desplaçant a la feina.
Pel que fa als col·lectius més afectats per la manca d'alternatives per desplaçar-se quan falla el transport públic, Muñoz s'ha referit a les dones, ja que "fan servir un 20% menys el cotxe que els homes"; i a la gent jove que encara no s'ha pogut treure el carnet o no té prou recursos per accedir a un vehicle propi.