El curs comença amb una caiguda de l'atur però sense rècord d'ocupació
Catalunya suma 14.869 nous afiliats en un mes marcat per les contractacions a l'educació
BarcelonaEl mes de setembre marca l'inici del curs i, com és habitual, arriba amb una lleugera millora en el mercat de treball després de la fi dels contractes d'estiu de l'agost. A Catalunya, la creació d'ocupació es va saldar amb 14.869 nous afiliats a la Seguretat Social (+0,39%), mentre que l'atur va caure en 5.293 persones (-1,62%), segons les dades publicades aquest dijous pels ministeris de Seguretat Social i Treball, respectivament.
Aquest impuls en les contractacions s'explica sobretot pel sector de l'educació, que sempre incorpora treballadors durant el novè mes de l'any amb l'arrencada de les classes. En el conjunt de Catalunya, aquesta activitat va sumar 21.245 afiliacions més que a l'agost, un increment del 9,9%. Així i tot, la força laboral del Principat va tornar a situar-se per sota dels 3,9 milions d'ocupats (concretament, van ser 3.863.651 persones, la xifra més baixa en un setembre de la sèrie històrica), lluny dels rècords que es van registrar aquest estiu gràcies a l'empenta del negoci turístic. De fet, el comerç (-11.000 afiliats) i l'hostaleria (-10.000) van ser els principals destructors d'ocupació al setembre.
Per entendre aquestes xifres també cal fixar-se en la demarcació de Barcelona, ja que aquesta va ser l'única on van créixer les afiliacions. Mentre que entorn de la capital catalana l'ocupació va avançar en un 1,43% (+41.018 nous treballadors); va fer marxa enrere a Girona (-3,62%), Lleida (-2,33%) i Tarragona (-1,81%). En l'últim any, Catalunya ha sumat 76.460 persones al mercat de treball, un 2,02% més.
El secretari de Treball de la Generalitat, Paco Ramos, ha assegurat que es tracta d'un inici de curs "força positiu" i, fins i tot li ha posat una nota de "notable alt". "Mantenim les bones dades dels darrers anys", ha afegit. Per a l'alt càrrec del Govern, aquestes xifres confirmen la bona salut del mercat de treball català i refermen l'executiu en l'objectiu de "fer que les persones trobin feina i que les empreses trobin persones". Actualment, a Catalunya hi ha 322.072 aturats, el nivell més baix en un setembre des del 2007.
Això no obstant, Ramos ha admès que encara hi ha assignatures pendents, com ara aconseguir que els sectors industrials generin més ocupació. També ha destacat la necessitat d'incrementar l'estabilitat en la contractació al llarg de l'any, per evitar aquestes oscil·lacions típiques d'abans i després de l'estiu. D'altra banda, el secretari de Treball ha insistit que sense immigració el ritme de creixement actual seria inviable: "En els pròxims deu anys ens jubilarem prop d'un milió de persones. El saldo demogràfic indica que la reposició ha de ser en clau migratòria. El fet migratori és necessari per mantenir el nostre model econòmic".
Més persones amb feina
En el conjunt de l'Estat, l'evolució de les afiliacions també va ser positiva i es van guanyar 31.462 nous ocupats, un increment del 0,15%. El ministeri de la Seguretat Social que lidera Elma Saiz ha destacat que es tracta del repunt més important en un mes de setembre des que hi ha registres, amb l'excepció dels anys de la pandèmia. Això implica que ara hi ha més de 21,6 milions de persones treballant a Espanya, gairebé mig milió més que fa un any.
"Un mes més, les dades ratifiquen la fortalesa del mercat de treball a Espanya i confirmen que les reformes han sigut i continuen sent eficaces. Si comparem els resultats amb el 2019, veiem que hi ha molts més treballadors –en concret, 2,3 milions més– i les bases de cotització han crescut un 23,4% de mitjana. Des de la reforma laboral del 2021 hi ha quatre milions més de treballadors amb contracte indefinit", ha defensat la ministra Saiz en un comunicat.
Pel que fa a l'atur, a l'Estat la xifra de desocupats es va reduir en 4.846 persones fins a situar el total en 2.421.665. El ministeri que dirigeix Yolanda Díaz ha remarcat que és la primera vegada que hi ha una disminució en aquest mes des del 2007, si no tenim en compte els anys marcats per la covid-19. En comparació amb el mateix període de l'exercici passat, hi ha 153.629 persones menys (-6%) inscrites als serveis públics d'ocupació.
De totes maneres, aquest indicador només va baixar en 10 de les 19 comunitats autònomes espanyoles, amb Catalunya liderant aquest retrocés en termes absoluts. Per percentatge, la caiguda més intensa es va produir a les Canàries, amb un 3,22% menys d'atur al setembre.