Laboral

L'ERO per acomiadar un centenar d'empleats a Kostal es complica

La multinacional alemanya vol acomiadar 109 treballadors de la planta vallesana de Sentmenat

2 min
Una de les plantes de l'empresa alemanya Kostal.

Barcelona"Van presentar l'ERO al juliol, quan mitja comissió negociadora estava de vacances. És una mesura que ja comença amb molta mala bava". Així resumeix Josep Rueda, secretari general de CCOO d’Indústria del Vallès Occidental i la Catalunya Central, la primera reunió dels treballadors amb la direcció de la fàbrica de Kostal Eléctrica a Sentmenat (Vallès Occidental), després que l'empresa anunciés un ERO per a 109 empleats dels 750 que té la planta. El sindicat acusa la companyia de components per al sector de l'automoció d'aprofitar l'inici d'aquestes converses per intentar empitjorar les condicions de la resta de la plantilla que no serà acomiadada.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

Segons l'organització, en els documents de l'ERO que ha presentat Kostal hi ha llistades una sèrie de mesures com, per exemple, no aplicar el futur conveni del metall de la província de Barcelona, que s'està negociant actualment. "Han confirmat que, surti el que surti, no ho aplicaran", lamenta Rueda. Aquesta decisió implicaria que els treballadors de la fàbrica no es puguin acollir a les clàusules de revisió salarial que es pactin –en un context amb la inflació desbocada– o eventuals reduccions de jornada. El representant de CCOO també avisa que l'empresa pretén retocar altres aspectes per incorporar més flexibilitat i retallar alguns acords que ja s'havien negociat.

L'ERO de Kostal Eléctrica afectarà principalment dones, perquè són el 80% de la plantilla de fàbrica. A més, el sindicat critica que, mentre l'empresa planteja aquests acomiadaments, continua mantenint un centenar de treballadors temporals a través d'agències ETT. "Ens consta que encara estan oferint nous llocs de feina. No té cap sentit", assegura Rueda. Per a CCOO, caldria trobar una solució que faciliti prejubilacions i baixes voluntàries, de la manera menys traumàtica possible.

Gir cap al cotxe elèctric

Kostal Eléctrica es dedica a la fabricació de components elèctrics per al sector de l'automoció, és a dir, de peces com el canvi de marxes, la càmera posterior del cotxe o els netejaparabrises. Amb el gir de la indústria cap al cotxe elèctric, però, el grup alemany també ha reorientat els seus productes cap a sistemes més digitals i alineats amb aquests vehicles menys contaminants. "El que hem demanat amb el Pacte per la Indústria és que aquest canvi de model no pot oblidar els treballadors. Cal que les empreses els formin perquè puguin abordar aquestes noves tecnologies", diu Rueda. Els treballadors de Kostal es tornaran a reunir amb l'empresa aquest dijous.

stats