Renault es desploma un 18% a la borsa: què hi ha darrere d'aquesta caiguda?
El grup nomena Duncan Minto director general interí arran de la dimissió de Luca de Meo
BarcelonaTerratrèmol borsari a Renault. El fabricant d'automòbils francès ha patit aquest dimecres una davallada de gairebé el 18% a la borsa després de donar a conèixer un empitjorament de les previsions econòmiques del 2025, tant a escala comercial –amb menys vendes de vehicles del previst– com a títol comptable –amb un marge operatiu més baix per al conjunt de l'any, que indica, per tant, menys rendibilitat de l'empresa.
Aquesta davallada del fabricant francès als mercats, que ha reduït el preu de les accions dels 41,3 als 33,9 euros, arriba en un context de feblesa del sector a Europa. La indústria de l'automòbil a Itàlia viu la pitjor crisi dels darrers 70 anys, amb la caiguda del 70% de la producció del grup Stellantis, i a Alemanya la contracció econòmica que ha patit el país ha afectat el fabricant d'automòbils més gran del continent, el Grup Volkswagen. La multinacional va decidir l'any passat tancar fàbriques al seu país natal i aquesta setmana n'ha tancat una altra a Nanjing, a la Xina.
Així doncs, Renault és la cara francesa d'una crisi provocada per la baixa demanda a Europa –sobretot de cotxes elèctrics– i per l'entrada amb força dels competidors asiàtics. Aquest escenari va motivar l'enduriment de la política d'aranzels de la Unió Europea amb la Xina, cosa que també ha acabat impactant en els cotxes de marques europees fabricats al gegant asiàtic. A més, el de l'automòbil és un dels sectors més afectats per la guerra aranzelària iniciada pels Estats Units, que aplica des de l'abril un 25% per als vehicles importats d'altres països.
Un juny més feble
En concret, el grup automobilístic francès ha vist com el marge operatiu s'ha situat en el 6% de la facturació al tancament del primer semestre, i que el flux de caixa lliure va ser de 47 milions d'euros, afectat per una variació negativa del capital circulant d'aproximadament 900 milions d'euros. Des del gener fins al juny, les vendes han estat de 27.600 milions d'euros els primers sis mesos de l'any, un 2,5% més respecte al mateix període de l'any anterior.
La companyia atribueix el resultat a un rendiment al mes de juny inferior al previst, amb volums de facturació per sota de les expectatives i més pressió comercial en un mercat en retrocés, especialment en el segment de vehicles comercials lleugers a Europa. Renault atribueix l'augment de l'estoc de fins a 530.000 vehicles a finals de juny a la desacceleració de les vendes en l'últim mes del primer semestre.
Per afrontar aquest context, Renault Group ha reforçat el pla de reducció de costos, centrat en la disminució de despeses generals, de producció i R+D, i manté l'aposta per crear valor abans que pel volum de vendes. La companyia subratlla la solidesa dels seus fonaments, amb una gamma de vehicles "competitiva", una cartera de comandes a Europa equivalent a dos mesos de vendes i un alt nivell d'utilització de les seves fàbriques, pròxim al 90%.
Nou director general interí
El consell d'administració de Renault Group ha nomenat aquest dimarts l'actual director financer, Duncan Minto, nou director general interí fins que es produeixi el nomenament del nou conseller delegat després de la dimissió de Luca de Meo com a màxim executiu de la companyia el mes passat. En els últims anys, Minto ha ocupat diferents càrrecs al departament de finances del grup. L'any 2022 va ser nomenat director financer de Dacia, i un any després director financer d'Alpine.
D'altra banda, Renault ha confirmat que el procés de selecció del nou conseller delegat està "molt avançat" i assegura que pròximament podria fer-se de manera oficial el nou nomenament.