Economia 01/01/2020

L'AP-7 encara el primer dia laborable sense peatge entre Salou i Alacant

Els usuaris temen que el tram gratuït es col·lapsi amb un 30% més de trànsit

Esther Mirall
3 min
Els operaris feien el mateix dia 31 els últims retocs al peatge que marca la fi del tram se pagament entre Salou i Cambrils.

Vila-seca /Salou / CambrilsEls conductors que utilitzin el tram entre Salou i Alacant de l'AP-7 per anar a treballar es trobaran aquest dijous que per primer cop en dècades no hauran de pagar peatge. L'obertura de barreres es va fer dimarts a les 22 hores entre l'alegria d'alguns usuaris, la sorpresa d'altres que desconeixien la notícia i la incertesa de si la via podrà assumir l'increment de trànsit del 30% que preveu el ministeri de Foment.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

El tram, que té 373 quilòmetres i compta amb 27 enllaços i 9 àrees de servei, només té dos carrils. El 2018 la intensitat mitjana diària (IMD) va ser de 20.071 vehicles (i, d'aquests, un 22% eren vehicles pesants) entre Tarragona i València i 19.025 (6,06% de camions) al tram València-Alacant.

Segons aquestes xifres, s'esperen, doncs, 6.021 vehicles més al dia entre Tarragona i València i 5.707 entre València i Alacant. El ministre en funcions de Foment, José Luis Ábalos, assegura que es podrà absorbir, però usuaris com Manuel García tenen dubtes: "No cal estudiar gaire per veure que ara, que tothom vindrà cap aquí, circular serà més complicat i hi haurà més accidents".

Una altra variable. Entre Tarragona i l'Hospitalet de l'Infant (prop de 40 quilòmetres) és més curt i més ràpid circular per l'autovia A-7, que també és gratuïta, que per l'autopista AP-7. A més, les dues vies d'altes prestacions discorren pràcticament en paral·lel, i ara les dues seran de franc també a partir de Salou.

Precisament, aquí la concessionària Abertis ha marcat amb un flamant peatge troncal la frontera entre circular gratuïtament pel tram que fins ara gestionava Aumar (filial d'Abertis) o la de pagament, gestionada per Acesa (també del grup Abertis) cap al nord. Està al punt quilomètric 258,3, a prop de l'encreuament amb la C-14 i l'actual sortida de l'autopista de Salou i s'ha enllestit a correcuita, amb la vista posada a l'agost del 2021, quan també venç definitivament la concessió d'Acesa i, per tant, s'haurà de desmuntar.

Variables a banda, els números són números i les butxaques dels usuaris del primer tram d'autopista alliberat a Catalunya s'estalviaran aproximadament 0,12 euros per quilòmetre. És a dir, 45,90 euros per als turismes i 62,80 per als camions.

Hi ha usuaris, però, que busquen pagar encara menys. La ruta Barcelona-València és la més transitada de tot l'Estat, i el tram tarragoní entre Torredembarra i Salou de l'autopista AP-7, on encara es manté el peatge, és gratuït si només es fa aquest tram. Això fa que molts conductors optin per sortir i tornar a entrar a l'autopista per estalviar-se pagar. A més, en sentit nord, cal fer més tomb des del setembre del 2018. Va ser quan va entrar en vigor el desviament obligatori del trànsit pesat des de la N-340 fins a l'autopista AP-7 entre el límit amb la província de Castelló, a Alcanar, fins al quilòmetre 1.122 a l'Hospitalet de l'Infant.

La mesura, molt protestada, suposa pagar la meitat dels peatges. Per als turismes, l'AP-7 és totalment gratuïta si s'entra i se surt pel mateix punt en un marge de 24 hores. Això sí, amb el sistema de pagament Teletac obligatori.

Aquests canvis es van desplegar per reduir l'alta sinistralitat de la N-340 a les Terres de l'Ebre, on també es va omplir la carretera amb 17 rotondes per reduir encara més la velocitat.

"L'han desgraciada", retreu el director de la patronal FEAT. Amb tot, reivindica que el trànsit pesat pugui tornar a circular per la N-340 perquè, ara que ja no caldrà pagar peatges en el tram sud de l'autopista, "aquesta prohibició no té sentit".

Les xifres:

30% més d'usuaris

És la previsió de l'increment de trànsit del tram de l'AP-7 entre Salou i Alacant gràcies a la supressió dels peatges, segons el ministre en funcions de Foment, José Luis Ábalos. Tot i això, Ábalos sosté que l'autopista podrà absorbir la pujada sense problemes.

0,12 euros per quilòmetre

És, aproximadament, l'estalvi dels usuaris de l'AP-7 entre Salou i Alacant, a partir de les 22 hores del 31 de desembre del 2019. És a dir, 45,60 euros per als turismes.

3 carrils

És el que demana la Federació Empresarial d'Autotransport de Tarragona (FEAT) en el tram alliberat de l'autopista per garantir la seguretat del trànsit.

39.096

És la intensitat mitjana diària de l'AP-7 entre Tarragona i Alacant, dels quals 20.071 són vehicles que circulen entre Tarragona i València, i 19.025, entre València i Alacant.

stats