Mobilitat

Només els cotxes d'alta gamma podran circular com a VTC urbans

El Govern aprova el decret llei per regular el sector, que deixa fora de joc plataformes com Cabify

2 min
Un cotxe de luxe UBER

BarcelonaSí, els vehicles de transport amb conductor (VTC) podran continuar fent trajectes urbans, però només si el seu vehicle fa més de 4,9 metres –una cosa que acostuma a ser una característica dels cotxes d'alta gamma–, té un vehicle adscrit a la llicència i ha estat prestant servei durant l'últim any, entre altres requisits.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

Aquestes són algunes de les condicions que inclou el decret llei per regular els VTC que el Govern ha aprovat aquest dimarts i que des de l'executiu anuncien com a "mesura temporal". Fa una setmana, el Govern va arribar a un acord amb el PSC per tirar endavant aquest text, que ara el Parlament té un mes per convalidar.

La pressa per aprovar el decret rau en el fet que a finals de setembre acaba la moratòria del decret Ábalos, per la qual els VTC podien seguir fent transport urbà; a partir de l'1 d'octubre la competència passa a mans de les comunitats autònomes, i en cas de no regular res, els VTC haurien de deixar de fer aquest tipus de trajectes. D'aquesta manera, el Govern s'assegura "que els que fins ara estaven treballant ho puguin seguir fent".

Els 4,9 metres de longitud

L'acord amb el PSC va comportar afegir nous requisits a la proposta de decret llei que plantejava el Govern en un inici. Entre elles, la més polèmica és la norma que els vehicles han de fer un mínim de 4,9 metres de longitud, i en el cas de vehicles nous, han de tenir els distintius 0 o Eco.

Aquesta longitud mínima deixa fora de joc plataformes com Cabify, que basa gran part de la seva flota a Espanya en els Skoda Octavia (4,68 metres) i Skoda Superb (4,8 metres). Aquestes plataformes hauran de canviar la flota si volen continuar operant dins l'àrea metropolitana de Barcelona.

De fet, aquest requisit blinda els VTC tradicionals, que acostumen a ser cotxes més luxosos i d'empreses no tecnològiques, i que s'utilitzen per fer trajectes a l'aeroport o trajectes demanats amb molta antelació.

Més condicions

La resta de condicions que inclou el text són: ser titular d'una llicència de VTC domiciliada a Catalunya i amb vehicle adscrit durant almenys l'últim any; disposar d'una assegurança que cobreixi fins a 50 milions d'euros, com la dels taxis, i carnet de conduir amb un mínim de dos anys d'antiguitat. Cada ajuntament podrà requerir als conductors formacions específiques.

El que no entra en el text és la condició que reclama el sector del taxi: la proporció d'un VTC per cada 30 taxis. Aquesta proporció està actualment en tràmit judicial, i fins que el Tribunal Europeu no s'hi pronunciï, no és d'obligat compliment. A tot Catalunya hi ha actualment 12.300 taxis, dels quals 10.500 són a Barcelona. Per contra, hi ha 4.000 VTC autoritzades a Catalunya, i d'aquestes només 1.455 estan realment actives i compleixen part de les condicions del nou text. D'aquestes 1.455, unes 700 serien VTC tradicionals, segons dades del departament de Vicepresidència.

Aquest decret tindrà una vigència de dos anys prorrogables a dos més, fins a poder disposar d'una nova llei. Aquells que no compleixin les condicions del text podran continuar fent trajectes interurbans, tot i que més del 90% dels trajectes que es demanen són dins l'àrea metropolitana de Barcelona.

stats