Transport

Totes les victòries de Tito Álvarez: així fa lobi el taxi

La victòria electoral d'Illa és un nou encert del portaveu d'Élite Taxi, que explica com influeix l'associació en els partits polítics

4 min
Salvador Illa i Tito Álvarez.

BarcelonaA Tito Álvarez només li cal fer petar els dits per concentrar milers de taxis al centre de Barcelona i paralitzar la ciutat. És un lobista de manual, i d'ell –o de l'associació de taxistes Élite Taxi– acaben depenent fins a 14.000 vots, que poden fer decantar unes eleccions. Quan els polítics entren en campanya, els taxistes –amb Álvarez al capdavant– també: "Cada cop que hi ha eleccions, els taxis ens pregunten «A qui votem?», i això els polítics també ho saben", apunta el taxista.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

"Se m'ha vinculat sempre amb Ada Colau i Podem i ara al·lucinen perquè hem donat suport al PSC, però nosaltres no som de ningú, el nostre partit polític és exclusivament el taxi", explica Álvarez a l'ARA. De fet, se li coneixen ja unes quantes victòries. En les últimes eleccions catalanes, les del 12 de maig, va demanar el vot per al candidat socialista, Salvador Illa, que va guanyar. Prèviament, en les municipals del 28 de maig del 2023, ja va fer campanya per al candidat del PSC i actual alcalde de Barcelona, Jaume Collboni.

Però no sempre ha apostat pel PSOE: anys anteriors era un fidel d'Ada Colau i de Pablo Iglesias, però també ha donat suport a Junts o a ERC en algunes ocasions. "He demanat el suport per a Ada Colau, també per a Podem a les generals, però, per exemple, una persona de la junta d'Élite demanava el vot per a la CUP. La CUP ens agrada molt i Podem també, però Sumar no. Jo no estic sent hipòcrita, des del primer minut he dit que donaré suport a qui més m'interessi pel taxi". I remata "Ens posarem la jaqueta del partit polític que calgui per defensar el taxi".

Élite Taxi també s'ha posicionat en altres comicis. El cas més recent van ser les eleccions a la Cambra de Comerç de Barcelona, quan l'associació de taxistes va demanar el vot per la candidatura de Josep Santacreu, que va aconseguir la victòria. "Crec que vam fer el correcte i ara tenim una cadira a TMB", diu. "Si vols influir en tot, has d'estar en tot. És veritat que dins d'aquesta candidatura hi ha gent que no ens agrada, però és millor estar dins que fora; ens beneficia", explica.

"Tenim comptabilitzat un arc de més de 10.000 vots que podem arrossegar", diu Tito. "Això es va evidenciar quan el 2019 vaig pujar sobre un taxi a plaça Catalunya demanant el vot per a Ada Colau i va guanyar. Aquesta vegada ho hem fet amb Collboni", explica el taxista.

A la recerca del millor postor

Com trien a qui donen suport? "Primer mirem què han fet per al taxi quan han governat; per exemple, els comuns van defensar molt el taxi de boca, però a l'hora de la veritat van fer molt poc", apunta Álvarez. "Però el que està clar és que, quan pactes amb un partit i compleixen, això ho has d'agrair d'alguna manera", assevera.

La normativa del taxi i la VTC depèn dels ajuntaments, les comunitats autònomes i el ministeri de Transport. "Per exemple, a nosaltres la CUP ens cau molt bé, jo m'hi identifico molt, però no té prou influència al ministeri per fer coses per a nosaltres i, per tant, ens decantem pel PSC", explica sense embuts.

El lobisme que exerceix Élite acaba donant els seus fruits: "Quan va sortir la sentència del TJUE l'any passat, el taxi estava mort; però aleshores es va fer un vincle fort amb el PSC i, concretament, amb el delegat del govern espanyol a Catalunya, Carlos Prieto, i això va ser decisiu per al decret llei que va sortir després des del ministeri, que ens era favorable", explica Tito. "Esclar que també ens pot sortir malament, però aleshores sempre tindrem la força del carrer, i això els polítics també ho saben", recorda. I, si no ho saben, una dada: els taxistes sumen 103 mobilitzacions en 10 anys.

Un 'màster' en política

"En aquests anys he fet un màster en política: he après molt de tots ells; m'han fet campanyes amb fake news, com quan deien que em pagava Uber; he estat més de 20 vegades a comissaria per denúncies falses de VTC", explica. "Però també he après a alinear partits polítics de Catalunya que no estaven a favor del taxi. Hi ha partits catalans que estan a favor de la VTC i, en canvi, han fet decrets llei contra ells", apunta el taxista. "Uber deia que enfrontarien Barcelona i Madrid per crear conflicte i sortir-se amb la seva. Jo això també ho he fet, i ho he après d'ells –reconeix–. Un dia vaig dir «El govern de la Generalitat vol fer el mateix que Ayuso», i va ser mano de santo".

"Quan et reuneixes amb un polític, aquest sap que tens capacitat d'aturar la ciutat, que tens informes amb dades que demostren males praxis de les VTC, tenim hackers (dels bons), tenim economistes, advocats... Hem entès que això es guanya sent un grup de pressió en tots els sentits", reflexiona.

Tito Álvarez té una agenda pràcticament de polític: "Jo vaig molts cops a les sessions de control del Parlament, només a saludar. Durant la campanya, hem anat a mítings només perquè ens vegin. Amb Vox no ens hem assegut mai; és l'antítesi del que nosaltres defensem en el sentit de transport. Amb els que fan costat a Uber no ens hi asseiem, ni amb Cs ni amb el PP. Però amb gent del PP hi tinc molt bon rotllo", explica.

Pel que fa al viratge dels comuns al PSC, Álvarez és clar. "A mi m'és igual el que digui la gent de mi, perquè sé que el que estic fent és ajudar 14.000 famílies", assegura. "Sumar i els comuns m'han decebut, el que han fet a Catalunya i a Espanya és una marranada", assegura. "Ens hem enfadat molt amb els comuns per no aprovar els pressupostos perquè nosaltres teníem tota una estratègia que depenia dels comptes i ens l'han desmuntat. Això els ha castigat amb dos diputats menys", conclou.

stats