La irrupció del cotxe elèctric posa en perill 145 empreses i 37.966 llocs de feina a Catalunya

 El Govern posa en marxa un programa de suport al sector de l'automoció

La descarbonització i els nous models de mobilitat poden deixar en escac el sector de l'automoció català. La consellera d'Empresa, Àngels Chacón, ha dit aquest dijous que aquesta indústria va cap a una "tempesta perfecta" en la presentació del programa de suport a la mobilitat i l'automoció que ha elaborat el seu departament. "No és un crit desesperat, però sí un senyal d'alerta", ha indicat la consellera, que no obstant ha matisat que no hi ha una alarma immediata, però sí un perill futur si no s'actua.

La conselleria ha fet un estudi del sector a Catalunya amb l'anàlisi de diferents bases de dades fins a identificar un total de 505 empreses del sector, de les quals dues –Seat i Nissan– són els fabricants d'automòbils, 178 són empreses de materials, equipaments i serveis per a l'automoció, i 325 són empreses que formen part de la cadena principal de producció del sector.

L’automoció retreu al Govern la manca d’un pla per al sector

Amb aquesta anàlisi s'ha arribat a la conclusió que la indústria catalana és present en 12 sistemes de components de l'automoció i 94 subsistemes, i s'està estudiant com afectarà l'electrificació del sector a aquests components. 

La conclusió és que a llarg termini, si no es fa res per evitar-ho, fins a 145 empreses de les 325 empreses principals de la cadena de producció tenen un risc real de desaparició. D'aquestes, 24 tenen un risc molt alt i 121 un risc alt si no incorporen innovacions. Aquestes 145 empreses aporten gairebé el 59% de la facturació total i poc més del 56% de l'ocupació d'aquestes 325 empreses. En definitiva, més de 37.966 llocs de feina en joc.

Davant aquest risc, el departament d'Empresa posarà en marxa un programa de suport a la indústria de la mobilitat i de l'automoció per ajudar a reconvertir-la. Un programa que comptarà amb fons de la conselleria, però per al qual Àngels Chacón intentarà esgarrapar 20 milions d'euros de la dotació pressupostària. D'aquesta quantitat, la meitat aproximadament seria en ajudes a les empreses i l'altra meitat s'utilitzaria per bonificar crèdits de les empreses.

Àngels Chacón també ha apuntat que està en converses amb el departament de Territori i Sostenibilitat per intentar aprofitar els ingressos que procediran del nou impost de la Generalitat sobre les emissions de CO2.

La consellera ha deixat clar que aquest programa és necessari per evitar un impacte gran en una indústria que aporta el 10,2% del PIB català i dona feina a 143.000 persones. "Tenim l'obligació d'actuar", ha indicat Chacón: "Perquè hi ha un senyal d'alerta, encara que no d'alarma. Si no fem alguna cosa, aquests llocs de treball podrien començar a desaparèixer", ha dit.

La consellera, acompanyada per la directora general d'Indústria, Matilde Villarroya, ha assenyalat que el pla se centra en ajudar a reconvertir més de 211 empreses (les 121 en alt risc i les 90 de risc moderat) per consolidar el 74% dels llocs de treball del sector. Les línies de treball aquí seran intensives en innovació en els seus productes per mantenir-se en la cadena de valor.

En el cas de les 24 empreses en pitjor situació, pel fet que es dediquen a subsistemes que desapareixeran de la cadena de valor –bàsicament perquè van lligades al motor de combustió interna–, la Generalitat considera que requereixen "accions directes" i creu que tenen oportunitats en mercats exteriors on el vehicle de combustió encara tindrà recorregut.

Mesures de suport

El programa d'actuacions que la consellera presentarà al Parlament té 48 propostes estructurades en quatre eixos: innovació i nous models; internacionalització i inversió; talent i ocupació i responsabilitat social, i infraestructures, marc regulatori i estímul de demanda. Entre les actuacions més rellevants hi ha una línia d'ajuts per a noves oportunitats de negoci, una línia específica del programa Proacció 4.0 d'ajuts a la transformació digital de la indústria, el reforç de les línies per a la recerca i el desenvolupament, impuls del Mobility Tech Hub per crear una incubadora i acceleradora de projectes de la nova mobilitat, i l'ampliació de la línia d'alt impacte per a la captació d'inversió estrangera i la creació de noves línies de préstec.

També es vol fer un mapatge de les competències professionals requerides per a la mobilitat i l'automoció del futur, una nova línia del pla Privec per continuar incrementant el nombre de punts de recàrrega del vehicle elèctric a Catalunya i crear una unitat per a la transformació de la indústria de la mobilitat, entre d'altres.

La consellera ha destacat la necessitat d'actuar perquè l'any 2025 és preveu que un 25% de la producció de cotxes a la Unió Europea sigui ja elèctrica, i es calcula que a partir del 2040 la venda de cotxes amb motor d'explosió quedi vetada a la major part dels països europeus.

Les xifres del sector a Catalunya

10,2% del PIB

El sector de l'automoció aporta un 10,2% del producte interior brut de Catalunya, amb dos grans productors, Seat i Nissan, i 505 empreses proveïdores.

143.000

Són els llocs de feina que genera el sector de l'automoció a Catalunya entre ocupació directa, indirecta i induïda.

28.800 milions d'euros

És la facturació conjunta de les empreses lligades al sector de l'automoció a Catalunya. Seat, la més gran de totes, va facturar gairebé 10.000 milions d'euros l'any 2018, l'últim exercici conegut.

548.000 unitats

Són els automòbils que es van produir a Catalunya l'any passat, una xifra que suposa un 19,6% de tota la producció de cotxes a Espanya.

El futur de Nissan

La consellera s'ha referit també a la crisi de producció que pateix la multinacional japonesa Nissan a Catalunya i ha explicat que el seu departament i el de Treball es reuniran la setmana que ve amb els representants sindicals per donar-los a conèixer el pla que han elaborat per intentar resoldre la situació. Un pla que busca "utilitzar al màxim" els recursos disponibles, fet que suposa, bàsicament, oferir certes ajudes i valorar l'ecosistema industrial i d'innovació català, ha indicat Empresa. La consellera ha deixat molt clar la plena sintonia amb el govern espanyol per actuar en la mateixa direcció per resoldre la situació, malgrat que ha reconegut que Nissan "és una multinacional japonesa i que té el seu centre de decisió al Japó". Chacón ha indicat que el seu departament ha contactat tant amb la direcció de la companyia a Espanya, com amb la d'Europa i la del país nipó per tractar aquesta crisi.