Infraestructures

El port de Barcelona resisteix la guerra comercial amb més mercaderies de l'Àsia

El tràfic total de la infraestructura va caure en un 1,7% del gener a l'agost

Imatge d’arxiu del port de Barcelona l’any passat, després del confinament. Moltes mercaderies catalanes s’exporten des del port.
2 min

BarcelonaEl tràfic total de mercaderies que van entrar i sortir del port de Barcelona del gener a l'agost va caure un 1,7%, fins a les 46.852.382 tones, en comparació amb el mateix període de l’any passat. També va disminuir el tràfic de contenidors, que inclou els buits, els plens i els que estan en trànsit. En total, se'n van moure 2.527.662 fins a l'agost, un 5,2% menys que en els primers vuit mesos del 2024.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

Tanmateix, a l'agost el tràfic de contenidors plens es va mantenir a l'alça, amb un increment d'un 6,8% respecte al mateix mes de l'any anterior, segons les dades publicades aquest divendres per la infraestructura. Aquest augment s'explica especialment pel fort creixement de les importacions que arriben dels ports asiàtics, sobretot de la Xina (+13%), en plena guerra comercial amb els Estats Units, i Bangladesh (+53%). Així i tot, també destaca el repunt de l'11% procedent de la resta d'Espanya. Pel que fa a les exportacions, el port de Barcelona també va registrar xifres positives, amb una millora del 5,4%. L'Àfrica del Nord i el golf Pèrsic van ser les destinacions cap on va créixer més el tràfic.

Aquests primers vuit mesos de l’any també ha registrat un important augment el tràfic de líquids a granel (+18,8%), que ha superat els 11 milions de tones transportades. Això s'explica gràcies als bons resultats de la gasolina (+53%) i el gas natural (+73%). En canvi, els sòlids a granel van mantenir la tendència a la baixa i van registrar una caiguda del 13,2% per la davallada dels principals segments. Les úniques excepcions en aquesta categoria de mercaderies van ser els minerals no-metàl·lics i els altres minerals i residus metàl·lics, que augmenten un 133,3% i un 63%, respectivament.

Si ens centrem en el tràfic de contenidors en trànsit, que engloba els que són transferits d'un vaixell a un altre sense ser descarregats, va mantenir la tendència a la baixa i es va reduir un 23%. Cal tenir en compte que es va disparar arran del reajustament de rutes marítimes a conseqüència de la crisi al mar Roig.

D'altra banda, la resta de segments de tràfic de mercaderies del port de Barcelona també van registrar a l’agost un estancament en el seu comportament. Tant el tràfic marítim de curta distància com els vehicles es mantenen completament plans, amb 293.210 unitats de transport intermodal (UTI) i 467.672 automòbils, respectivament.

Creix el transport de passatgers

Pel que fa al transport de passatgers, un total d'1.337.223 persones van viatjar en ferri al port de Barcelona fins a l’agost, un 1,9% més que l’any passat. En aquest sentit, va destacar l'important increment del 72,1% en el moviment de passatgers amb origen o destinació als ports del nord d’Àfrica i el descens del 9,4% en el cas dels ports de França i Itàlia. Pel que fa als creuers, es van registrar 2,6 milions de moviments, que es tradueixen en 1.543.234 persones visitant la ciutat a través del port de Barcelona.

stats