Infraestructures
Economia 10/01/2023

El Prat encara pateix la pandèmia: ha rebut 11 milions de passatgers menys que el 2019

L'aeroport va ser el segon més transitat de la xarxa d'Aena i va transportar 41,6 milions de persones

2 min
Aeroport del Prat

BarcelonaEncara que el sector turístic no ha recuperat del tot les xifres prepandèmia, el 2022 va ser l'any de tornar a normalitzar els viatges que havia frenat en sec l'esclat del covid-19. L'aeroport del Prat va tancar aquest últim exercici amb 41,6 milions de passatgers, fet que representa el 79% dels del 2019, segons ha explicat aquest dimarts en un comunicat el gestor aeroportuari Aena. L'impuls respecte a les dades de l'any anterior, quan van trepitjar l'aeròdrom barceloní un total de 18,8 milions de persones, és evident.

Passatgers a l'aeroport del Prat
En milions

D'aquests 41,6 milions de viatgers, 29,4 milions van arribar a través de vols internacionals. En aquest sentit, els passatgers provinents de l'estranger van ser el 76% dels que van triar l'aeroport del Prat en l'últim any prepandèmia. D'altra banda, la recuperació va ser una mica més ràpida en les rutes estatals: els 12,1 milions de viatgers de vols ja són el 86% dels registres del 2019.

La comparació amb aquest any és important per analitzar l'evolució del turisme postpandèmia, però també en relació amb un altre debat que no ha desaparegut del tot. El 2019 l'aeroport del Prat va rebre 52,6 milions de passatgers (prop de la seva capacitat teòrica de 55 milions) i Aena va engegar la seva pròpia campanya per posar sobre la taula una ampliació de la infraestructura, amb l'objectiu de sumar noves connexions intercontinentals. Els dubtes sobre l'impacte ambiental d'aquestes obres a l'espai protegit de la Ricarda, però, van provocar un enrocament entre les posicions del govern espanyol i les del català i el projecte es va aturar el 2021.

Això no obstant, encara hi ha grups de poder empresarial a Catalunya que no donen per tancada aquesta conversa. Organitzacions com el Cercle d'Economia i la patronal Foment del Treball encara empenyen perquè aquest debat torni a l'opinió pública i estudien diferents propostes per a l'ampliació que puguin generar més consens. En la presentació del seu últim pla estratègic, el president d'Aena, Maurici Lucena, va tornar a recordar que només la Generalitat pot "rescatar" aquest projecte.

Girona i Reus recuperen el pols

En global, els aeroports de la companyia aeroportuària van acabar el 2022 havent transportat més de 243 milions de passatgers, fet que representa el 88% del nivell prepandèmia. Segons el seu full de ruta, Aena preveu arribar al 2026 amb més de 300 milions de viatgers anuals. En aquest últim any el volum més elevat es va registrar a Barajas, amb 50,6 milions de passatgers, a força distància dels 41,6 milions del Prat. Pel que fa als altres aeròdroms catalans gestionats per Aena, el de Girona-Costa Brava va tancar l'exercici amb un total d'1,3 milions de passatgers, el 68% del 2019, i a Reus es va arribar a la xifra de 911.827 usuaris, el 87,2%.  

stats