Comerç

Rebaixes amb optimisme però sense grans descomptes

Els comerciants esperen que la bona tendència de Nadal s’allargui aquest mes de gener

3 min
Aparador d'una botiga de Barcelona on s'anuncien les rebaixes

BarcelonaOptimisme al sector del comerç després d’un bon Nadal i a les portes de la campanya de rebaixes d’aquest mes. Ara bé, la inflació, el creixent cost de l’electricitat i del transport i les dificultats d’abastiment en alguns sectors han obligat els botiguers a reduir marges per tal de no apujar els preus, cosa que farà que, previsiblement, l’època de descomptes que s’inicia aquest divendres no compti amb grans ofertes ni reduccions de preus.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

Tant les grans marques com les botigues petites asseguren haver gaudit de bones xifres de vendes al llarg de les festes. "Aquest Nadal la sensació general és bona, en alguns sectors fins i tot millor que el 2019”, l’última campanya abans de la pandèmia, assegura Víctor García, delegat a Catalunya d’AECC, la patronal espanyola de centres comercials. Des de Pimec, la patronal catalana de petites i mitjanes empreses, hi coincideixen: “La campanya de rebaixes s’encara amb un punt de vista optimista”, diu Àlex Goñi, president de la sectorial de comerç de l’entitat.

Malgrat les bones xifres de vendes, des del comerç es qualifiquen aquestes festes d'atípiques, per diversos factors. El primer ha sigut l’entrada en vigor de noves restriccions en ple mes de desembre, amb la campanya ja engegada. El segon ha sigut l’encariment dels costos de les botigues, especialment pel que fa a l’electricitat. I el tercer són els colls d’ampolla i els desabastiments, que han tingut un impacte a escala mundial en àmbits com l’electrònica.

Les restriccions han tingut un efecte limitat en la facturació. Per exemple, la reducció al 70% de l’aforament a les botigues. “El 70% no ha sigut un problema de gestió”, comenta García. En canvi, el petit comerç sí que ho ha notat més, i Goñi parla d’"indignació” davant d’unes mesures que situen els comerços com a “culpables” després de dos anys de pandèmia en què –diu– s’ha demostrat que l’expansió del covid no s’ha produït a les botigues. “Sobta tenir restriccions mentre es veuen autobusos i metros plens”, es queixa.

On sí que han fet mal les noves mesures és als locals d’oci i a la restauració, ja que la limitació d’aforament en bars i restaurants s’ha abaixat fins al 50%. “Tothom va a dinar a la mateixa hora i les restriccions són cadires que no s’omplen”, diu García, que afirma que la restauració als centres comercials ha tingut un volum de negoci un 25% inferior al del Nadal de fa dos anys.

El sector està patint els increments del preu de la llum, així com el desabastiment d’alguns productes, tot i que García ressalta que, amb algunes excepcions –sobretot electrònica i productes de moda molt demanats, com ara alguns tipus de vambes– ni per Nadal ni en les pròximes setmanes hi ha hagut escassedat. La pujada dels costos, però, sí que ha obligat moltes empreses a retallar els seus marges de benefici per evitar aplicar pujades de preus. El comerç ho compensarà “no fent tants descomptes” ni tan agressius com en altres anys, diu García.

Compres avançades

Seguint una tendència que ja s’havia detectat en els últims anys, els consumidors han avançat molt les compres, cosa que no ha comportat les aglomeracions clàssiques del passat durant les festes i les setmanes prèvies. Goñi destaca, en aquest sentit, que “des que es va implantar el Black Friday la venda es comporta d’una altra manera”, ja que el fet de tenir uns dies de descomptes al novembre, és a dir, abans de Nadal, porta molts compradors a avançar l’adquisició dels regals nadalencs.

Goñi considera justament que el Black Friday és una “incongruència”, ja que suposa que les botigues hagin de reduir preus poques setmanes abans de l’època de màximes vendes. En canvi, sí que veu “lògiques” les rebaixes de gener. “Tenen una raó de ser”, explica, que és permetre a les botigues, sobretot en el cas dels negocis més petits, poder acabar de vendre els excedents acumulats durant el desembre. 

Així doncs, les rebaixes de gener són benvingudes per les pimes del sector, però també per les multinacionals i els grans centres comercials. “Ens fan molta falta”, diu el president de Pimec Comerç. En aquest aspecte, destaca que les rebaixes d’hivern són “les històriques que han quedat a la memòria”, tot i que han perdut la força de fa uns anys.

Actualment, però, “són dues setmanes”, relata Goñi. Aquest any, a més, es produeix la coincidència que comencen en divendres, per la qual cosa el sector espera que els tres primers dies, fins diumenge, seran molt profitosos, ja que encara seran dies sense escola i per a moltes famílies seran un apèndix breu de les vacances de Nadal.

stats