Sacyr assegura que acabarà les obres del canal de Panamà
Sense una solució econòmica, el projecte s'aturarà el 20 de gener
BarcelonaL'espanyola Sacyr, encarregada de l'ampliació del canal de Panamà, "només considera l'escenari de l'acord". En aquests termes va parlar ahir el president de la constructora, Manuel Manrique, que va mostrar la seva intenció de trobar una solució al "puntual inconvenient" sorgit pel sobrecost de les obres de la infraestructura. Segons el president de Sacyr, l'empresa pretén arribar a un acord "ràpid" amb l'Autoritat del Canal de Panamà (ACP) per posar fi a la falta de liquiditat que presenta el projecte.
Manrique va assegurar que "no considera cap altre escenari" que no passi per acabar les obres el 2015. No obstant, el president de la constructora, que lidera el consorci del projecte d'ampliació, va indicar que aquest grup d'empreses mantenen el preavís del 30 de desembre passat a les autoritats panamenyes, pel qual el 20 de gener paralitzaran les obres si no es resolen abans els problemes econòmics.
En una roda de premsa, Manrique va destacar que les negociacions entre les dues parts estan en "un procés continu i interactiu en el qual s'estan explorant diversos escenaris per millorar la liquiditat del projecte". No obstant, el president de Sacyr va declinar avançar la xifra necessària per garantir la continuïtat de les obres d'ampliació.
Aquestes negociacions van començar després que el consorci advertís d'una possible paralització de les obres i després que la ministra de Foment, Ana Pastor, es reunís a Panamà amb el president del país, Ricardo Martinelli, per desbloquejar el conflicte. Durant els primers dies de negociació van transcendir dues propostes per solucionar el problema de liquiditat. L'ACP va proposar anticipar 100 milions de dòlars (73 milions d'euros), mentre que el consorci va sol·licitar un avançament de 400 milions de dòlars (293 milions d'euros).
En relació amb les diverses reivindicacions de cadascun dels socis del consorci -la italiana Salini Impregilo havia demanat de manera unilateral 1.100 milions de dòlars (765 milions d'euros)-, Manrique va voler-hi treure importància: "És lògic que quatre empreses de quatre països diferents tinguin criteris diferents". Però el president de Sacyr va assegurar que l'objectiu de tots els socis, sota el nom del grup Unidos por el Canal, és acabar el que està establert al contracte.
Successives reclamacions
El 9 de gener, Sacyr detallava el sobrecost de les obres d'ampliació de la via marítima -que des del 1914 uneix les aigües de l'Atlàntic i el Pacífic- a través d'un document de vuit pàgines en què també sol·licitava una ampliació d'un any i quatre mesos en el termini d'acabament de les obres. Les reclamacions de la constructora a l'Autoritat del Canal de Panamà arribaven a 1.625 milions de dòlars (1.200 milions d'euros).
Una de les primeres reclamacions de Sacyr té a veure amb les obres prèvies a les excavacions. Segons la constructora, l'informe de l'ACP deia que es podia cimentar a sis metres per sota del nivell del mar, unes tasques que finalment van requerir el doble de la profunditat prevista, de manera que es va haver d'utilitzar una presa més llarga i alta. Per fer front a aquest contratemps, Sacyr va demanar 120 milions de dòlars el 2010.
En els anys posteriors, l'empresa va fer noves reclamacions econòmiques, la més gran de les quals pujava a 880 milions de dòlars. Sacyr al·legava "modificacions irreversibles i fonamentals en relació a les condicions ofertades" i n'acusava l'ACP per la seva "contínua interferència en el procés de disseny i la falta de respecte al marc i les restriccions imposades per contracte". L'ACP i l'òrgan de mediació han rebutjat les successives reclamacions de Sacyr i els seus socis.