Infraestructures
Economia 31/07/2021

Sanabria, l'última parada de l'AVE en una pedania de 24 habitants

La línia d'alta velocitat que connectarà Ourense amb Madrid inaugura una estació en plena Espanya Buidada

3 min
Estació de l'AVE a Otero de Sanabria , Zamora

Madrid"No sé si és la solució. A Sanabria cal fixar població, perquè bé hem de menjar, i l'AVE no sé si en fixarà", assegura la Isabel, veïna de la localitat castellana de Puebla de Sanabria (Zamora). Des de fa una setmana el seu municipi, de poc més de 1.400 habitants, compta amb una estació de tren d'alta velocitat a només 3 quilòmetres: "Sanabria AV". Així s'ha batejat la parada de l'AVE situada a Otero de Sanabria, una pedania de 24 habitants del municipi on viu la Isabel, sense botiga ni farmàcia, i que per arribar-hi en cotxe cal desviar-se sí o sí de la carretera principal, l'autovia de les Ries Baixes.

Aquesta nova parada de l'AVE se suma al mig centenar que ja hi ha a tot l'Estat, així com als més de 3.000 quilòmetres de via. "És un compromís amb el transport més sostenible per a tots", defensava la flamant ministra de Transports, Raquel Sánchez, encarregada de tallar la cinta inaugural. La Isabel vol ser optimista amb la infraestructura i espera que amb el temps sigui un "benefici per a la comarca", però no les té totes, reconeix en una conversa telefònica amb l'ARA.

Tot i afirmar amb orgull que el municipi forma part de l'Espanya despoblada, lamenta que avui dia "no s'hi viu, s'hi sobreviu". De fet, tant Otero com Puebla de Sanabria no han deixat de perdre població des dels anys 80 i beuen del turisme de l'estiu, els festius llargs o Setmana Santa. "Gent de Madrid, sobretot. Ara l'ambient és genial, però a partir de l'11 de setembre aquí no hi ha ningú", assegura la Isabel, i recorda que els diners cal que arribin tot l'any.

L'anunci de la parada es va fer l'any 2016, sota l'últim mandat de Mariano Rajoy, i amb la promesa d'inaugurar-la el 2018. Després de sis anys d'obres, el cost final ha sigut de més de 4 milions d'euros, segons Adif, i els trajectes que farà al llarg del dia "dependran dels interessos de l'operadora", apunten fonts de l'empresa. "Ja era hora", diu l'alcalde del poble, José Fernández Blanco. També contesta a l'ARA per telèfon i es mostra més optimista que la Isabel. Creu que l'auge del teletreball pot fixar població a la zona gràcies a la millor connectivitat amb les grans ciutats a partir d'ara. "Amb 1 hora i 50 minuts ets a Madrid. Tota la diàspora de la zona que és a Madrid la volia, una línia així", assegura.

Destinació: Ourense

Per sort o necessitat, l'objectiu de la línia –connectar Ourense amb Madrid– ha promogut que la parada caigués en aquesta pedania de 24 habitants. La realitat, però, és que mentre Espanya suma quilòmetres d'AVE –és el segon país del món en alta velocitat, per darrere de la Xina, després d'una inversió que supera els 60.000 milions–, des de poblacions com Sanabria o la seva rodalia es triga més a arribar a Lleó o Burgos, dues de les ciutats més poblades de la comunitat, que a Madrid.

Aquesta regió, com altres d'Espanya, arrossega des de fa anys l'abandonament de la rodalia, la desconnexió d'algunes comarques o l'absència d'alternatives, apunta la Isabel. "A Puebla ja teníem una estació preciosa, però hi circulen pocs trens", reconeix. Per aquesta parada hi circula el tren Alvia, trens de mercaderies i el tren regional: "el ferrobús, l'autobús que va per sobre del ferro", com l'anomenen els veïns. Aquesta línia passa un cop al dia i connecta la gran majoria de pobles petits de la zona.

"Mare meva! Que el deixin com està perquè no sé si es pot demanar més", exclama Blanco. L'alcalde reconeix que la línia convencional ha estat en perill algun cop i alerta que la seva desaparició implicaria deixar a la deriva molts pobles de la zona. "Benvingut l'AVE, però el regional el defensarem costi el que costi", matisa al final de la conversa. Fins ara ho han aconseguit, però el mapa radial a Espanya s'acosta cada cop més a l'esquema de carreteres que hi ha a l'Estat amb un km 0 molt clar: Madrid.

stats