Economia 16/03/2021

Seat perd 339 milions el 2020 i és l'única marca de turismes de Volkswagen en números vermells

Les vendes de la marca de Martorell van caure un 25,6% i la fabricació un 31,3%

2 min
El president del grup Volkswagen, Herbert Diess, enuna imatge d'arxiu.

BarcelonaLa marca automobilística Seat va registrar unes pèrdues operatives de 339 milions d'euros el 2020 a causa de la caiguda de les vendes provocada per la pandèmia, enfront del benefici operatiu de 445 milions del 2019, segons han explicat aquest dimarts els responsables del grup Volkswagen, al qual pertany la marca de Martorell. Segons els resultats presentats pel grup Volkswagen, Seat és l'única marca de cotxes del grup que va entrar en números vermells.

La marca catalana, que espera tornar als beneficis aquest mateix 2021 segons fonts de l'empresa, es va veure més afectada que altres perquè els seus principals mercats –Alemanya, Espanya i el Regne Unit– són dels que més van patir l'impacte del covid-19 i les restriccions més fortes lligades a la pandèmia. Seat presentarà dilluns el tancament del seu exercici del 2020 i és quan se'n coneixeran els resultats nets.

Seat va reduir els lliuraments de cotxes l'any passat fins a 427.000 unitats, un 25,6% menys que el 2019. Per això la facturació va caure fins a 9.198 milions d'euros (un 20% menys) i la rendibilitat operativa sobre les vendes va ser del -3,7%, quan el 2019 va ser del +3,9%.  Dins del grup Seat, la marca Cupra va ser l'excepció i va augmentar els seus lliuraments, ja que va tancar el 2020 amb 27.400 unitats venudes, un 11% més que l'any anterior.

Durant el 2020, a més de la caiguda de vendes, també va baixar la producció de Martorell (on també es fabrica l'Audi A1), després del rècord del 2019, que gairebé va fregar les 600.000 unitats. La producció del 2020 es va reduir fins a 406.000 unitats, amb un descens del 31,3%.

Cost de les emissions

El director financer sortint del grup Volkswagen, Frank Witter, ha dit en la conferència virtual de presentació del balanç del grup que el resultat operatiu de la marca Seat va patir també l'impacte negatiu de 262 milions d'euros per despeses relacionades amb emissions. En aquest sentit, Seat ha engegat en els últims mesos l'electrificació dels seus models amb les versions híbrides del Leon i el Cupra Formentor.

El conjunt del grup Volkswagen va tancar el 2020 amb un benefici després d'impostos de 8.824 milions d'euros, xifra que suposa una caiguda del 37,1% respecte als 14.029 milions del 2019. La xifra de negoci va assolir els 222.884 milions el 2020, un 11,8% menys que el 2019, després de vendre 9,3 milions de vehicles, cosa que va suposar una caiguda del 15,2% si es compara amb els 10,97 milions d'automòbils que va matricular en l'exercici anterior.

Al marge de Seat, també van tenir pèrdues operatives la filial de vehicles comercials de Volkswagen, amb uns números vermells de 450 milions, i MAN Vehicles Comercials, amb unes pèrdues de 631 milions. Però entre les marques de cotxes, Volkswagen va obtenir un benefici operatiu de 454 milions (3.785 el 2019); Audi, de 2.739 milions (4.509 el 2019); Skoda, de 756 milions (1.660 el 2019); Bentley, de 20 milions (65 el 2019), i Porsche es mostra com la marca més resilient a la pandèmia, amb un benefici operatiu de 4.021 milions el 2020 quan el 2019 va guanyar 4.210 milions.

stats