Mobilitat

Vaga de taxistes entre el 31 de gener i el 3 de febrer, coincidint amb la fira audiovisual ISE

Élite Taxi no descarta estendre les mobilitzacions contra la plataforma Free Now al Mobile World Congress

3 min

BarcelonaEl sector del taxi ha convocat una vaga entre el 31 de gener i el 3 de febrer, coincidint amb el saló audiovisual Integrated Systems Europe (ISE) a la Fira de Barcelona, on s'esperen unes 50.000 persones. L'anunci s'ha fet aquest dimarts al final de la marxa lenta de centenars de taxistes al centre de Barcelona en protesta contra la plataforma Free Now, a qui acusen de voler alterar els preus de les tarifes regulades, i després de constatar que no els rebria el president de la Generalitat, Pere Aragonès, ni el conseller de Territori, Juli Fernández. El portaveu d'Élite Taxi, Tito Álvarez, que ha dit que la "tarifa regulada és el més sagrat que té el taxi", ha defensat que la protesta també és a favor dels "usuaris i consumidors" i ha deixat la porta oberta a estendre les mobilitzacions pel Mobile World Congress, que se celebra un mes més tard. Álvarez ha assenyalat que aquesta és una "aturada que ningú vol" i ha deixat clar que ara està en mans de la Generalitat fer propostes per arribar a un acord. La portaveu del Govern, Patricia Plaja, ha confirmat posteriorment que el departament de Territori es reunirà aquest dimecres amb el sector.

El portaveu d'Élite Taxi, Tito Álvarez, es dirigeix als taxistes abans de la sortida de la marxa lenta a l'Avinguda Maria Cristina

En la marxa d'aquest dimarts, que ha començat a la plaça d'Espanya i s'acabarà a la Ciutadella, hi han participat al voltant de mig miler de taxistes segons el primer balanç de la Guàrdia Urbana, uns 2.000 segons Élite Taxi. En paral·lel i per contrarestar la protesta, la patronal Movea, que agrupa uns 250 vehicles, ha oferet viatges gratuïts als usuaris. La plataforma de VTC Bolt s'ha afegit a la proposta i ha facilitat als seus clients viatges sense cap cost com a resposta a una manifestació dels taxistes que, segons un comunicat de la companyia, "l'únic que pretén" és "paralitzar" la mobilitat a Barcelona. La principal reivindicació dels taxistes és que les administracions modifiquin la llei per evitar que plataformes com Free Now puguin introduir tarifes variables en funció de la demanda de taxis. Les dues entitats defensen que el millor model és el de tarifa tancada regulada, que permet als clients saber què pagaran per trajecte, ja que és un preu fix que no s'altera en funció de circumstàncies externes. Els taxistes argumenten que les plataformes poden augmentar preus quan els clients necessiten més un taxi, per exemple quan plou.

En segon lloc, els taxistes es queixen que encara hi ha VTC operant a l'àrea metropolitana que incompleixen el nou decret llei, aprovat al juliol i en vigor des de l'1 d'octubre. Aquesta nova normativa, aprovada al Parlament amb els vots del PSC, ERC, Junts i la CUP, obliga els vehicles de transport amb conductor a mesurar un mínim de 4,9 metres de llargària, la qual cosa pot comportar que empreses com Cabify i Uber hagin de renovar bona part de les seves flotes. No afecta, però, els cotxes més grans i d'alta gamma, que estan en mans d'empreses independents de VTC que fa més anys que treballen centrant-se en serveis de luxe.

"Situació límit", segons Movea

En canvi, Movea creu que el decret "ignora les necessitats dels ciutadans" i "condemna a la desaparició milers de treballadors i operadors", que es troben en una "situació límit" perquè no se'ls han renovat els permisos per continuar treballant dins de l'àrea metropolitana barcelonina. Diverses patronals de VTC van anunciar accions legals contra la norma. De fet, el sector del VTC ja va portar al Tribunal de Justícia de la Unió Europea (TJUE) la normativa de l'Ajuntament de Barcelona que limita a una llicència de VTC per cada 30 de taxis. Inicialment, un informe no vinculant de l'advocat general de la UE considerava massa restrictiva la mesura, però el TJUE encara no s'hi ha pronunciat.

stats