TÈXTIL

El sector de la moda s’ofega pel temps i les ofertes permanents

Les empreses se centren en la venda a l’estranger per compensar la davallada d’ingressos

L’estancament del consum intern, la climatologia i els descomptes permanents tenen els empresaris del sector de la moda “desconcertats” i preocupats per la baixada dels ingressos. Fa dues temporades que la meteorologia no acompanya les vendes, tant a Catalunya com a la resta de l’Estat. Un estancament que en molts casos ha obligat els comerciants i les grans cadenes a avançar les promocions per animar els consumidors, cosa que fa que ara s’ajuntin directament amb les rebaixes.

“Ens estem acostumant a consumir moda sempre amb descomptes, i això és preocupant”, admet David Garcia, director general del clúster de la moda a Catalunya Modacc. El cert és que el sector -que la setmana passada es va aplegar per la celebració del 080- coincideix que l’única sortida possible al mal moment que viu el negoci és compensar amb les vendes a l’exterior.

“És cert que el sector està canviant, i cal adaptar-s’hi com més aviat millor”, admet Garcia, que apunta que, des de la crisi, el negoci de la moda ha perdut 4.000 milions d’euros de valor a Espanya “però, per contra, ha passat dels 12.000 milions d’euros als 24.000 milions en exportacions”. “S’ha triplicat la pèrdua de valor intern en exportacions”, assenyala Garcia.

De fet, l’arrancada d’aquesta temporada primavera-estiu ha sigut la pitjor des del 2013. El consum intern al sector de la moda va caure un 6,2% al maig, i ja acumula cinc mesos seguits de baixades, segons el baròmetre mensual de l’Associació Empresarial del Comerç Tèxtil, Complements i Pell, Acotex. “Hem tingut dues temporades amb un temps raríssim, i això ha afectat les vendes a Espanya, és cert”, reconeix Francesc Maristany, cofundador de la marca Sweet Matitos. “Des de l’octubre el sector està fatal”, coincideix Roser Ramos, directora general de la històrica Cóndor, al Maresme.

Però Ramos va més enllà: “El temps hi ha influït, però no ens hem de posar excuses, el problema és de fons, perquè els hàbits del consumidor han canviat; els joves gasten molt més en tecnologia, per exemple, i s’han acostumat a comprar moda només amb descomptes; i si vens sempre sense tenir marges t’acabes enfonsant”, reflexiona aquesta directiva, que explica que Cóndor, “una empresa de les de tota la vida”, ja fa set anys que va apostar per exportar i ara ja més del 30% de la seva facturació prové d’una quarantena de països diferents. “També ens hem centrat més en el canal online, que ens funciona de meravella, i amb tot això compensem la caiguda d’aquí”, explica.

Les firmes més petites també veuen en l’ e-commerce la via més fàcil per exportar. “El 98% de les nostres vendes són a l’estranger, i és així des del primer dia”, explica el cofundador de Sweet Matitos. Maristany considera que moltes empreses “han anat tard”: “Han esperat a notar que els anava malament per fer alguna cosa; han anat a buscar el flotador quan ja s’havien ofegat”, explica Maristany, que assegura que qui més ho està patint és el petit comerç, que no té el múscul financer de les grans cadenes per suportar la davallada d’ingressos.

La facturació conjunta del sector a Espanya està 5.000 milions per sota del que registrava abans de la crisi, segons les dades d’Acotex. A més a més, l’auge del canal online també té una part negativa que es tradueix en el tancament de botigues físiques: ara hi ha 11.000 establiments menys a Espanya que el 2006, segons aquesta associació empresarial.

Des de Modacc, que aglutina més de 150 empreses de moda de Catalunya, asseguren que els dos pilars que funcionen ara mateix són, precisament, la internacionalització i la digitalització: “El consum intern no serà el protagonista de cap gran creixement durant els pròxims anys -avisa Garcia-, per tant, si volem una balança comercial positiva hem de buscar el client a fora”.

Conviure amb el ‘fast fashion’

Vendre fora i l’ús d’internet són dos factors de creixement que també ajudaran, segons Garcia, els negocis petits i mitjans a conviure millor amb la tendència de les grans cadenes al fast fashion, que es basa en l’arribada constant de col·leccions noves a les botigues per fomentar l’entrada als establiments.

“Agafar dimensió ajuda a resistir”, assenyala el director de Modacc. Tot i així, Garcia considera que “la tendència al fast fashion anirà a menys”. “Crec que el consumidor comença a estar cansat de trobar el mateix arreu del món”, reflexiona. Maristany el contradiu: “Jo no veig que aquest model de negoci s’acabi, perquè a les grans cadenes com Inditex els funciona molt bé”, remarca, tot i que també admet que “hi ha una part del mercat que li agrada canviar constantment, però també n’hi ha un altra que prefereix menys rotació de peces però que la sedueixin més; haurem d’aprendre a conviure”. “No és que el consum s’hagi aturat, és que s’ha aturat en la moda, per això hem de recuperar els joves”, conclou Ramos.

LES XIFRES CLAU D’UN SECTOR QUE NO REMUNTA

12.000 M€

És el creixement que han registrat les exportacions del sector des que va començar la crisi. Aquest creixement triplica la pèrdua de valor a Espanya en aquest mateix temps

-6,2%

Les exportacions funcionen, però el consum intern en moda va continuar caient al maig, per cinquè mes consecutiu, segons l’Acotex. La climatologia ha perjudicat les vendes